Rozvoj verejnej dopravy v Bratislave popisujú dva dokumenty – Bratislava 2030: Program rozvoja obce 2022 – 2030 a Plán udržateľnej mobility Bratislavského kraja. Pokiaľ ide o koncepciu dopravy, základná myšlienka je jasná – obmedzenie individuálnej dopravy autami, preferovanie cyklodopravy a rozšírenie hromadnej dopravy, pokiaľ možno na ekologickom základe. Hlavnou očakávanou zmenou teda je, aby sa percentuálny pomer využívania udržateľných spôsobov mobility (verejná doprava, cyklodoprava, pešia doprava) k individuálnej automobilovej doprave zvýšil aspoň na 70 % ku 30 % zo súčasného pomeru 60,4 % ku 39,6 %.
Aby to bolo možné, bude nutné posilniť bezemisnú, respektíve nízkoemisnú dopravu, ktorú predstavujú hlavne električky a trolejbusy, resp. hybridné trolejbusy. Dôležitou informáciou, ktorú spomína na svojom webe v materiáli, venovanom tejto problematike aj server imhd.sk, je rozšírenie električkových tratí.
Do roku 2030 by malo v Bratislave pribudnúť 6,7 km nových električkových tratí, 11 km zmodernizovaných tratí a ďalších 10,3 km tratí sa má projektovo pripraviť.
Konkrétne pôjde o tieto projekty:
- Dokončenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke
- Výstavba novej električkovej trate Pribinova – Košická
- Modernizácia Vajnorskej, Ružinovskej a Račianskej radiály
- Projektová príprava električkovej trate k Nemocnici Bory
- Projektová príprava električkovej trate k novej železničnej zastávke Ružinov (TIOP Ružinov)
- Projektová príprava električkovej trate do Podunajských Biskupíc
Pokiaľ ide o trolejbusovú dopravu, tak v tzv. zásobníku projektov sa uvádzajú najmä projekty, ktoré sú už rozbehnuté, čo znamená, že prebieha spracovanie projektovej dokumentácie, resp. už prebieha samotná realizácia. Ide o nové trolejbusové trate Patrónka – Riviéra, Trenčianska – Hraničná, Autobusová stanica – Nové SND, Bulharská – Galvaniho a modernizované trate Jelačičova – Miletičova a Karadžičova – Záhradnícka.
Čítajte viac Video: Takto bude vyzerať nová vlaková stanica v bratislavskej Dúbravke!S preferenciou hromadnej dopravy súvisí aj ďalšie rozširovanie tzv. buspruhov. Do roku 2030 má k súčasným 39,5 km pribudnúť ďalších 10,5 kilometra vyhradených buspruhov, počet svetelne riadených križovatiek s preferenciou MHD sa má zvýšiť z 29 na 85.
Zriadenie buspruhov sa predpokladá na týchto komunikáciách:
- Trnavská cesta – medzi Miletičovou a Tomášikovou von z mesta
- Bajkalská – dobudovanie úsekov
- Harmincova (rozšírenie cesty s buspruhmi)
- Hodonínska (rozšírenie cesty s buspruhom do mesta)
- Dolnozemská – od Kutlíkovej po Mamateyovu
- Doplnenie buspruhov v Petržalke (nekonkretizované)
Pre obnovu vozidlového parku sa pripravujú projekty pre nákup veľkokapacitných električiek, elektrobusov a vodíkových autobusov. Z hľadiska individuálnej dopravy budú preferované elektromobily, mesto by chcelo mať do roku 2030 vlastnú sieť vyše 4 000 „pomalých“ nabíjačiek so striedavým prúdom, uvažuje sa pri nich aj o využití stĺpov verejného osvetlenia, ktorých by mohli byť súčasťou. Ďalej sa budú rozširovať aj mestské cyklotrasy, do konca dekády by ich mohlo pribudnúť vyše 60 kilometrov (ku koncu roku 2021 ich v Bratislave mali cyklotrasu celkovú dĺžku 116 kilometrov).
Uvidíme, čé z týchto pomerne ambicióznych projektov sa podarí realizovať a najmä ako dopadne projekt rozširovania električkovej trate v Petržalke, ktorý aktuálne mešká a sprevádzajú ho komplikácie, súvisiace s financovaním, respektíve so zdražovaním stavebných materiálov a ceny energií.