Koncom júna predložil magistrát hlavného mesta SR Bratislava na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) zámer výstavby novej električkovej trate Pribinova – Košická. Táto trať prepojí existujúcu trať v centre mesta s traťou do Ružinova cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu.
Nová trať povedie územím, ktoré v súčasnosti zažíva prudký rozvoj a v dohľadnom období sa počíta, že na tomto území sa bude denne pohybovať okolo 200-tisíc ľudí. A predovšetkým má viesť tesne vedľa novej budovy Slovenského národného divadla, čo sa mnohým nepáči.
Výsledky hlukových štúdií a vyhlásenie skupiny expertov však hovoria, že trať je možné realizovať aj bez negatívneho dopadu na budovu Slovenského národného divadla. Z hľadiska najmenšej hlukovej záťaže sa javí ako najvýhodnejšia trať priamo po Pribinovej ulici. Pre zníženie negatívnych dopadov sa v úseku okolo SND navrhuje najvyššia rýchlosť električiek 15 km/h, čo však môže byť ešte spresnené v ďalších stupňoch projektu.
Je tu však aj problém – technicky bude treba vyriešiť preklenutie podzemných garáží pri SND na okraji Nám. M. R. Štefánika. Navrhuje sa buď nahradiť časť parkovacieho suterénu novou konštrukciou, vibroakusticky úplne oddilatovanou od budovy SND, alebo odstránenie časti parkovacieho suterénu, čím by sa samozrejme znížila beztak problematická parkovacia kapacita.
Nová trať, ktorú popisuje aj server imhd.sk, bola navrhnutá v dvoch variantoch, ktoré sa od seba odlišujú iba v umiestnení zastávky pri Trhovisku. Dĺžka trate bude približne 3,3 km a v centre mesta sa bude dvojkoľajne napájať na existujúcu trať na Šafárikovom námestí aj na zjazde zo Starého mosta.
Zo Šafárikovho námestia trať pokračuje po oboch stranách Dostojevského radu na ľavú stranu Pribinovej ulice (v smere k SND), kde sa spojí s vetvou od Starého mosta. Na križovatke Pribinovej a Olejkárskej sa trať rozvetví, pričom priama vetva pôjde po Pribinovej ulici a odbočná vetva povedie okolo budovy SND. Odbočná trať má slúžiť ako náhradná trasa v prípade konania podujatí na námestí pred SND.
Za budovou SND na Pribinovej sa vetvy opäť spoja a trať bude pokračovať po pravej strane Pribinovej ulice pod most Apollo, kde zatočí doľava a po pravej strane Košickej ulice bude pokračovať cez dnešný areál Ryby, ktorý bude zbúraný, až za križovatku Košickej a Mlynských nív, kde za navrhovanou zastávkou prejde do stredového pásu Košickej a bude pokračovať až k Miletičovej ulici.
Na Miletičovej je trať navrhnutá medzi súčasnou komunikáciou a areálom Trhoviska, pričom čiastočne zaberie časť jeho dnešného areálu. Za Trhoviskom sa trať rozvetví, priama vetva pôjde cez križovatku so Záhradníckou, za ktorou sa napojí na súčasnú električkovú trať do/z centra. Smerom do Ružinova trať odbočí pri severnom vchode Trhoviska a existujúcou komunikáciou pri parku sa napojí na trať do/z Ružinova za križovatkou Záhradníckej a Jégého.
Čítajte viac V Bratislave sa budú predlžovať trate trolejbusov. Vieme, ktoré a aj akoPokiaľ ide o zastávku Trhovisko Miletičova, tak vo variante 1 by mala byť približne tam, kde je v súčasnosti autobusová a trolejbusová zastávka Trhovisko. Vo variante 2 je cca o sto metrov ďalej pri severnom vchode na trhovisko vedľa parčíka na odbočovacej vetve električkovej trate na Ružinovskú radiálu.
Predpokladaný čas začiatku výstavby je rok 2024 a predpokladaný rok ukončenia je 2026. Ak vás zámer budovania novej električkovej trate v Bratislave v úseku košická zaujíma, môžete si ho kompletný stiahnuť z tohto odkazu.