Vojna na Ukrajine a s ňou súvisiaci posun plánov vyradiť z prevádzky tepelné elektrárne ukazuje, že s čistotou elektromobilov to nebude také jednoduché. Prírode je totiž jedno, či CO2 uniká priamo z výfuku auta, alebo z továrenského komína elektrárne. Navyše, viacerí predstavitelia automobilového priemyslu tvrdia, že problémom nie sú spaľovacie motory, ale palivo, ktoré spália. Tieto hlasy prichádzajú najmä z Japonska. Tamojší výrobcovia, hoci sami plánujú masívnu elektrifikáciu, sú pragmatickejší a prihovárajú sa za väčšiu technologickú „pestrosť“ pri znižovaní skleníkových emisií v doprave. Napríklad požívaním syntetických palív, vodíka či biopalív.
Čítajte viac Vedci našli pod viečkom nádrže zázračnú baktériu. Požiera benzín!Myslia to naozaj vážne, čo dokazuje spojenie síl automobiliek Toyota, Subaru, Suzuki a Daihatsu. Spolu so spoločnosťami Enos Company a Toyota Tusho Corporation založili novú asociáciu Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels. Toto združenie sa bude venovať výskumu výroby bioetanolového paliva prostredníctvom optimalizovanej cirkulácie vodíka, kyslíka a CO2 počas výroby s cieľom dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Ide teda o rozsiahly projekt, ktorý má vyriešiť nadmernú koncentráciu kyslíka pri výrobe bioetanolu, zachytávania a využitia CO2 a v neposlednom rade pestovania vhodných rastlín.
Tieto alternatívne palivá by umožnili udržať v prevádzke množstvo áut so spaľovacími motormi. Najmä v oblastiach, ktoré ešte nie sú a tak skoro ani nebudú pripravené na úplnú elektrifikáciu dopravy. Môžu sa tiež presadiť v motoršporte, ako nedávno ukázala napríklad Toyota so svojou okruhovou GR Corollou na vodík. Okrem toho ďalšie automobilky pracujú na využití syntetických palív. Napríklad Porsche už založilo v Čile spoločnosť HIF Global LLC, ktorej cieľom je výroba umelých palív pomocou ekologickej výroby vodíka veternými elektrárňami. Porsche si od toho sľubuje, zachovanie výroby ikonického modely 911.