Zlaté časy končia. Nemci 'škrtnú' dotácie na elektrické autá

Je to ako na hojdačke. Nemci chceli dotácie na elektrické autá najprv znížiť a potom zvýšiť. Teraz sa však zdá, že bezuzdnej podpore elektromobility bude rýchly koniec.

02.08.2022 14:00
debata (4)
Nemecko je krajinou s jednou z najvyšších... Foto: Crawow
Crawow - test dojazdu elektromobilov Nemecko je krajinou s jednou z najvyšších dotácií na elektromobily. To sa však v priebehu dvoch rokov skončí.

Dotácie na elektromobily sú spornou témou. Deformujú totiž trh a navyše sa už viackrát ukázalo, že paradoxne udržiavajú ceny elektromobilov na vyššej úrovni, než je nutné. Platí to aj pre Nemecko. Táto krajina síce s podporou elektromobility dlho váhala, no potom spustila veľkorysý dotačný program. V súčasnosti môžu nemeckí záujemcovia o elektrické autá počítať s dotáciou vo výške 6 000 eur na elektromobily s cenou do 40 000 eur a s dotáciou 4 500 eur na elektrické autá s cenou do 60 000 eur. Spolu s regionálnymi dotáciami a so zvýhodnením zo strany dovozcu sa však môže podpora vyšplhať aj nad 9 000 eur.

Takáto rozsiahla podpora však nie je zadarmo. Zaťažuje štátny rozpočet. Navyše sa na podporu elektromobilov skladajú aj tí, čo o ne záujem nemajú. A tak nová „semaforová“ vláda, hoci sú v nej aj Zelení, dávnejšie ohlásila, že subvencie na elektromobily obmedzí. No nemala v tom celkom jasno, pretože podľa informácií denníka Handlsblat zo začiatku júna bol v hre návrh zvýšiť dotácie až na 10 800 eur. Zjavne však nakoniec zvíťazili ekonomické argumenty. Podľa zdrojov z vlády, na ktoré sa odvoláva agentúra Reuters, skončí podpora úplne, až sa vyčerpá balík v objeme 3,4 miliardy eur, ktorý na ňu bol vyčlenený v rozpočte na nasledujúce dva roky.

Hyundai N Vision 74 Concept 6 Čítajte viac Hyundai N Vision 74 Concept: Vodíkový hybrid v retro dizajne vyráža dych

Okrem toho sa začne škrtať výška dotácie. A to už od budúceho roka. Oznámil to nemecký minister hospodárstva Robert Habeck. „Elektromobily sú čoraz obľúbenejšie a v dohľadnej budúcnosti nebudú potrebovať štátnu podporu,“ vyjadril sa na margo podpory minister. Podľa plánov vlády sociálnych demokratov, Zelených a liberálnej FDP sa od začiatku budúceho roka zníži podpora na elektromobily v cene pod 40 000 eur o 1 500 na 4500 eur a v roku 2024 na 3 000 eur. Na autá drahšie ako 40 000 eur sa podpora od roku 2023 zníži až o 2 000 eur, na 3 000 eur.

Na nákup elektromobilov, ktoré stoja viac ako 65 000 eur, v súčasnosti žiadna podpora neexistuje a od roku 2024 sa to bude vzťahovať už aj na autá za 45 000 eur a viac. Úplne zrušené budú subvencie na nákup služobných elektromobilov, príspevky budú môcť využívať iba súkromníci. Vláda tiež skončí podporu nákupu plug-in hybridov, ktoré treba nabíjať, aby dokázali naplno využiť efekt batérie. Ako však vieme, často sa tak nedeje. Plug-in hybridy nakupujú najmä firmy práve pre dotácie, ale v skutočnosti ich nenabíjajú.

Volvo autá elektrické elektromobil Čítajte viac Elektromobilita rozhádala automobilky: Po Stellantise opúšťa ACEA aj Volvo

Minister Habeck má pravdu v tom, že elektrické autá začínajú byť konkurencieschopné aj bez dotácií. Ich predaj sa v Nemecku za minulý rok oproti roku 2020 takmer zdvojnásobil na 328 000 kusov. Na nemeckých cestách v súčasnosti jazdí viac ako 600 000 áut poháňaných elektrinou. Po započítaní hybridných vozidiel je ich vyše milióna. Podiel čisto elektrických vozidiel na registrácii nových automobilov je zhruba 14 percent. Najväčší podiel na trhu má Volkswagen nasledovaný Teslou. Obmedzenie podpory má však aj svojich kritikov.

Šéfka Združenia automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová plánované obmedzenie podpory neschvaľuje. V čase rastúcich nákladov ide podľa nej o nepochopiteľné rozhodnutie. Nepáči sa jej ani to, že na subvencie nebudú mať nárok firmy kupujúce služobné elektromobily. „Prechod na elektromobilitu je nutný vo všetkých typoch vozového parku,“ povedala Müllerová. Je tiež pravda, že s obmedzením dotácií sa Nemcom nepodarí splniť svoj cieľ mať do roku 2030 na cestách až 15 miliónov elektrických áut. V praxi by ich totiž ročne potrebovali predávať približne 1,8 milióna.A to je čistá fikcia.

Ford Focus Electric - 2012 Čítajte viac Americká rodina si kúpila starý elektromobil. Nemala to robiť!

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #elektromobily #dotácie na elektromobily
Články podľa značiek