Obchvat Ružomberka v úseku Hubová – Ivachnová mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. A vyzerá to tak, že ani tento termín nie je istý. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov.
To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny na takmer 290 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty a neskôr na 307 miliónov. Už na prelome rokov sa objavili informácie o spore medzi zadávateľom stavby a zhotoviteľom, ktorý sa týka práve financovania komplikovaného tunela Čebrať, pretože sa objavilo množstvo problémov, ktoré nebolo možné vopred predikovať.
Čítajte viac Práce v tuneli Čebrať stoja. Štát má problém s jeho zhotoviteľomV prípade dočasného útlmu tejto stavby nešlo o kvalitu, potvrdil to aj minister dopravy Andrej Doležal, ktorý k nej nemal najmenšie výhrady. Zhotoviteľ si však podľa neho „zlizol“ stavbu, ktorá má viac nepredvídateľných okolností ako iné. „Okrem zosuvu v trase tunela je tam, dovolím si tvrdiť, až bezprecedentný zosuv aj po vonkajšom trasovaní,“ skonštatoval Doležal. To všetko znamená potrebu ďalšieho navýšenia ceny, nehovoriac už o tom, že na prelome rokov radikálne „vyleteli“ nahor ceny energií aj materiálov.
Aj napriek útlmu prác všetky zúčastnené strany deklarovali snahu dohodnúť sa, čo však nebolo jednoduché kvôli rôznym administratívnym komplikáciám a legislatívnym obmedzeniam súvisiacim s jej financovaním. A napokon sa to zrejme podarilo. Minimálne existuje dohoda na tom, že sa všetci dohodnú. „Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.
Obchvat Ružomberka ušetrí vyše 16 minút
Úsek liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.
Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Tunelu Čebrať chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko.
Takže výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. A aj keď sa hovorilo, že útlm prác bude mať za následok posun jej dokončenia až niekam do druhej polovice roku 2024, tak podľa NDS naďalej platí zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023, ktorý by sa mal stihnúť.
Dohodu aktuálne ocenil aj Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. „Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal k situácii na tejto problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove.