Dôjde elektromobilom čoskoro 'šťava'? Siete s nimi nepočítali

Európa sa túto zimnú sezónu obáva preťaženia elektrickej siete z dôvodu obrovského nárastu dopytu po vykurovacích zariadeniach. Tie však „zožerú“ len zlomok z toho, čo potrebujú elektromobily. A tých má byť do konca dekády len na nemeckých cestách 15 miliónov. Hrozí blackout?

18.08.2022 16:00
debata (15)
Predstava, že si budete môcť v budúcnosti svoj... Foto: Car Advice
Elektromobily - nabíjanie Predstava, že si budete môcť v budúcnosti svoj elektromobil nabiť kedykoľvek sa vám zachce, sa zdá čoraz nepravdepodobnejšia.

Nemecko, napokon ako celá Európa, sa túto zimu obáva energetickej krízy. Nedostatok zemného plynu už teraz vedie spotrebiteľov k nákupu teplovzdušných ventilátorov a iných elektrických vykurovacích zariadení. V súvislosti s tým sa však objavili obavy, že nadmerné využívanie týchto spotrebičov môže viesť k lokálnym výpadkom elektrickej siete. Varoval pred tým napríklad mestský úrad vo Wiesbadene. "Nadmerné používanie môže preťažiť naše rozvodné siete a viesť tak k nekontrolova­teľným výpadkom elektriny,“ uvádza sa vo vyhlásení. Odtiaľ už nebolo ďaleko, aby sa opäť otvorila téma obrovských nárokov na energiu zo strany protežovaných a dotovaných elektromobilov.

electric Čítajte viac Divný nápad: Američania chcú dotovať len elektromobily s americkými batériami

Ak má Nemecko už dnes strach z teplovzdušných ventilátorov, ktorých výkon zväčša nie je vyšší ako dva kilowatty, ako zvládne elektrická sieť elektromobily, ktoré sa z domácich wallboxov nabíjajú výkonom 3,7, 7,4, 11 alebo v niektorých prípadoch až 22 kW? A to nehovoríme o rýchlonabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom, ktorých výkony sa pohybujú od 50 do 350 kW! Pritom na nemeckých cestách bolo začiatkom tohto roka registrovaných necelých 700-tisíc elektromobilov. Do konca dekády ich má však byť 15 miliónov. S niečím takým sa pri návrhu elektrickej siete vôbec nepočítalo.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Elektromobily sa tak môžu stať dôvodom masových blackoutov. I keď pravdepodobne len lokálnych. Aby sa tak nestalo, Nemecko už dávnejšie pripravuje zákon o „vyhladzovaní špičiek“. A to nie je nič iné ako regulácia siete, prípadne jej vypnutie. Niet pochýb o tom, že v čase nedostatku energie, keď sa bude súčasne nabíjať priveľa elektromobilov, budú „vyhladené“ práve inteligentné domáce wallboxy a nabíjacie stanice. Pre elektromobilistov to môže znamenať, že svoje elektrické autá nebudú môcť nabiť kedykoľvek, prípadne bude znížený výkon ich nabíjačiek alebo budú môcť batérie nabiť len čiastočne. To však obmedzí aj dojazd.

Jednoducho, elektrická sieť zaostáva za rozvojom elektromobility. Preto Fórum sieťových operátorov Nemecka pripravuje takzvaný semafor, pomocou ktorého by každý majiteľ elektromobilu mohol rozpoznať, kedy je najlepšie vozidlo nabíjať a kedy sa to pre riziko výpadku siete neoplatí. K využívaniu časov, keď nie je sieť preťažená a má voľnú kapacitu, by mohli pomôcť zvýhodnené tarify odberu elektrickej energie. V optimálnych „zelených“ časoch by bola elektrina lacnejšia. To je však jedna z mála výhod takejto krutej regulácie. Skutočným východiskom je totiž rýchly rozvoj elektrickej siete, pretože inak môžeme zabudnúť na slobodu nabíjania a bezemisnú mobilitu.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjanie #nabíjanie elektromobilov
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek