
V súvislosti so škodlivými vplyvom áut na životné prostredie sa hovorí zväčša len o emisiách výfukových plynov. CO2, NOx a pevné častice z dieselov sú doslova strašiakmi. Na pneumatiky sa ale akosi zabúda. Pritom nejde o maličkosť. Systém ich recyklácie po skončení životnosti je síce podchytený, ale veľkú záťaž pre prírodu predstavujú aj počas „služby“. Postupom času sa totiž opotrebúvajú. Keď mieri použitá pneumatika na skládku, má menší priemer, pretože veľká časť jej dezénu je nenávratne preč. Kam sa stratí?

Oderom o asfalt sa pôvodne homogénna gumová zmes dezénu mení na miniatúrne častice, ktorým sa hovorí mikroplasty. Dnes neexistuje žiaden spôsob, ako ich zachytiť, a tak končia v prírode. Ak si uvedomíme, že len v Európskej únii sa ročne predá približne 128 miliónov pneumatík a v USA ešte o 120 miliónov viac, ide o obrovský objem materiálu. Podľa niektorých štúdií sú pneumatiky v súčasnosti už druhým najväčším zdrojom mikroplastov na svete, ktoré sa dostávajú do ovzdušia či pôdy a odtiaľ do ľudského tela.

Situácia sa bude pravdepodobne len zhoršovať, pretože na planéte stúpa počet áut a navyše sa začínajú presadzovať elektromobily, ktoré majú vinou batérií vyššiu hmotnosť a vyšší krútiaci moment. Pneumatiky preto „ničia“ oveľa rýchlejšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi. Výpočty ukazujú, že elektromobily produkujú až o 20 % viac emisií z pneumatík. Kým benzínové auto „oderie“ 73 miligramov častíc na kilometer, elektrický konkurent až 88 miligramov. Čo s tým?

Riešenie sa pokúša nájsť startup „The Tyre Collective“ (TTC), ktorý začínal pred dvoma rokmi ako študentský projekt. Navrhol filter pevných častíc uvoľňujúcich sa z pneumatík. Zariadenie je umiestnené v blízkosti kontaktu dezénu s vozovkou. Teda tam, kde dochádza k najväčšej tvorbe prachu. A keďže odletujúce častice sú nabité pozitívne, filter je vybavený elektrostatickými lamelami, ktoré mikroplasty pritiahnu a uložia v zásobníku. Takto by sa podľa TTC dalo zachytiť až 60 % nečistôt. Toto je ale zatiaľ účinnosť filtra v laboratóriu. V premávke dôjde k zachyteniu asi 20 %.

TTC už ale pracuje na filtroch s vyššou účinnosť, ktoré testuje na autobusoch a dodávkach v Londýne. Cieľom je zachytené častice následne použiť pri výrobe nových pneumatík alebo iných gumených komponentov. Filtre by sa vyprázdňovali v servise, napríklad pri výmene pneumatík. Spoločnosť chce tiež dosiahnuť, aby bol filter montovaný na autá ako súčasť sériovej výroby. Samozrejme, toto riešenie vyvoláva aj množstvo otázok. Filter je totiž umiestnený na veľmi zraniteľnom mieste. Ťažko si predstaviť, že by dokázal „prežiť“ nástrahy obrubníkov, prašných ciest alebo prevádzku na snehu či v blate.