Podľa rozhodnutia krajinského súdu v Stuttgarte leží zodpovednosť na zákonodarcoch, nie na sudcoch. Ekológovia z Deutsche Umwelthilfe (DUH) k verdiktu povedali, že zákonodarcovia nekonajú, preto musia zakročiť súd. Proti rozsudku sa tak chcú odvolať. Organizácia DUH v žalobe požadovala, aby sa automobilka stala klimaticky šetrnou a aby od novembra 2030 nepredávala bežné spaľovacie motory, ktoré produkujú skleníkové plyny. Súčasné fungovanie závodu a výroba áut podľa ekológov porušujú právo na ochranu klímy.
Čítajte viac Ekologické elektromobily? Toto je odvrátená strana zvyšovania ťažby lítiaSúd však rozhodol, že žaloba je v rozpore s rozdelením moci na zákonodarnú a súdnu a že je vecou poslancov, aby v tejto záležitosti konali. Právny zástupca DUH Remo Klinger naznačil, že výsledkom nie je zaskočený, pretože organizácia od začiatku predpokladala, že rozhodnutie v tejto zásadnej otázke musia vyniesť až súdy vyššej inštancie. DÚH preto podá odvolanie. Podľa šéfa DUH Jürgena Resche súd konštatoval, že o dostatočnosti ochranných opatrení musia rozhodnúť zákonodarcovia. „Zákonodarcovia nekonajú, preto sme nútení sa súdiť, aby sme ochránili základné práva ľudí a budúcich generácií,“ dodal.
Čítajte viac Austrálska banka bude dávať pôžičky už len na elektromobily. Chce byť ekologickáKlimatická žaloba proti automobilke Mercedes-Benz nie je v Nemecku ojedinelá. DUH zažalovala aj automobilku BMW a ekologická organizácia Greenpeace podala na súde žalobu na Volkswagen. Jedným z podkladov pre tieto žaloby sa stalo minuloročné rozhodnutie nemeckého ústavného súdu, ktorý poslancom nariadil jasnejšie definovať ciele pre obmedzenie emisií skleníkových plynov po roku 2030. Spolkový snem následne novelizoval zákon tak, že Nemecko musí neutralitu emisií skleníkových plynov dosiahnuť do roku 2045. O päť rokov skôr proti pôvodným plánom.
Zákon tiež požaduje, aby do roku 2030 krajina v porovnaní s rokom 1990 znížila emisie o 65 percent a aby sa v roku 2040 Nemecko priblížilo hranici 90 percent.
Čítajte viac Bloomberg zostavil rebríček 35 elektromobilov. Ktorý je 'najzelenší'?