V roku 2022 Green NCAP aktualizovalo kritériá hodnotenia vplyvu vozidiel na životné prostredie. Keďže sa technológie pohonu zlepšujú a automobilový trh sa rýchlo posúva smerom k elektrifikácii, testovacie protokoly a hodnotiaca schéma boli upravené týmto trendom. „Až doteraz sa naše hodnotenie vozidiel týkalo iba emisií a účinnosti vo fáze od nabíjacej stanice alebo tankovacieho stojana po výkon, ktorý autá podávali na ceste,“ hovorí technický manažér Green NCAP Aleksandar Damyanov. "Nové hodnotenie však zahŕňa aj hodnotenie skleníkových plynov súvisiacich s ťažbou, výrobou a distribúciou energie zo zdroja. Tie sa pripočítavajú k nameraným emisiám z výfuku,“ vysvetľuje Damyanov.
Názov metodiky Well-to-Wheel+, teda od „zdroja po koleso“, zároveň znamienkom “+“signalizuje, že metodika bude ešte prísnejšia, pretože v budúcnosti sa do výpočtov plánujú zahrnúť aj emisie vznikajúce pri výrobe vozidiel a batérií. Už teraz však musia všetky testovacie vozidlá prejsť trikrát cez skúšobnú stolicu v laboratóriu a raz testom na ceste. Len tie, ktoré získajú aspoň 3,5 z 10 bodov v každej z troch kategórií (emisie, účinnosť, skleníkové plyny) a tiež priemerne aspoň 5 bodov v týchto základných testoch, podstúpia ďalšie štyri testy, aby preukázali svoje schopnosti v sťažených podmienkach. Napríklad testom WLTC pri teplote –7 °C. Ten má podľa Green NCAP doslova „oddeliť zrno od pliev“.
Iba vozidlá s mimoriadne výkonným systémom dodatočnej úpravy spalín majú totiž šancu prejsť týmto „peklom“. Druhú testovaciu etapu uzatvára test pri vysokom užitočnom zaťažení, športovom štýle jazdy, ako aj test s čo najúspornejším štýlom jazdy alebo simuláciou dopravnej zápchy. V rámci nového testovacieho programu Green NCAP už ohodnotilo desať nových vozidiel vrátane ôsmich benzínových, z toho jedného mild-hybridného, jedného full-hybridného a jedného plug-in hybridu. V zostave nájdeme aj naftový model a jedno elektrické vozidlo. Ako sa zdá, elektrina má aj po sprísnení metodiky stále vrch. To ale nebude trvať večne.
Jediným modelom, ktorému sa podarilo kvalifikovať do druhého kola, bolo práve elektrické SUV Audi Q4 e-tron. Dosiahlo dobré výsledky vo všetkých troch disciplínach – v čistote vzduchu, energetickej účinnosti aj v skleníkových plynoch. Je to logické. Keďže ide o elektromobil, počas prevádzky má nulové emisie, má vysokú účinnosť hnacej sústavy a v chladnom počasí stráca len zlomok bodov. Audi tak získalo 9,6 boda z 10 možných. Je zároveň jediným modelom s piatimi emisnými hviezdičkami. Nasleduje čínsky plug-in hybrid Lynk & Co. 01 (6,1 b.) s troma hviezdičkami a rovnako hodnotená hybridná Honda HR-V (5,2 b.).
A potom tu máme päť dvojhviezdičkových modelov s benzínovými motormi, z ktorých najlepší bol mild-hybridný Hyundai Bayon 4,3 b.). Na chvoste sa ocitli dva jednohviezdičkové modely, ktoré spája vysoký výkon a žiadna elektrifikácia – Subaru Outback 2,5i (2,5 b.) a Genesis GV70 2,5 Turbo (1,4 b.). Pochopiteľne, doplatili na vysokú spotrebu paliva. Boli ešte horšie ako naftový Genesis G70 2,2 D (3,1 b.). V príde Genesisu GV70 vyjadrilo Green NCAP nespokojnosť aj s úpravou spalín. Zatiaľ majú teda elektrifikované modely náskok, no uvidíme, ako to bude, keď sa do metodiky započítajú aj emisie pri výrobe batérií. Tie môžu poriadne zamiešať kartami. Green NCAP na tom už pracuje.
Hodnotenie Green NCAP
Model | Typ pohonu | Body | Hviezdičky |
---|---|---|---|
Audi Q4 e-tron 50 Quattro (76,6 kWh) | Elektro | 9,6 | ★★★★★ |
Lynk & Co 01 | Plug-In-Hybrid Benzin | 6,1 | ★★★☆ |
Honda HR-V 1.5 i-MMD Hybrid | Hybrid Benzin | 5,2 | ★★★ |
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V | Mild-Hybrid Benzin | 4,3 | ★★☆ |
Volkswagen Caddy 1.5 TSI | Benzin | 4,2 | ★★☆ |
Renault Kangoo TCe 130 | Benzin | 4,0 | ★★☆ |
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 | Benzin | 3,9 | ★★ |
Genesis G70 2.2D | Diesel | 3,1 | ★★ |
Subaru Outback 2.5i | Benzin | 2,5 | ★☆ |
Genesis GV70 2.5T | Benzin | 1,4 | ★ |