Vyjadrenia policajného prezidenta nie sú len jeho „zbožným želaním“. Ide o rozpracovaný zámer, na základe ktorého by malo byť popri cestách nainštalovaných približne 270 stacionárnych radarov – navyše multifunkčných, podobných, aké majú napríklad aj v Rakúsku.
Nebudú totiž len merať rýchlosť. Okrem toho majú kontrolovať aj prejazd na červenú a zastavenie na „stopke“. Policajný prezident Štefan Hamran o tomto zámere informoval po poslednom rokovaní Bezpečnostnej rady SR.
Najskôr boli radary plánované ako mobilné. „Zmenil som rozhodnutie a budú statické. Mobilné potrebujú mať vždy dohľad, musí tam byť prítomný dopravný policajt. To mi nevyhovuje. Chceme šetriť ľudské sily,“ vysvetli Hamran s tým, že jeho zámerom je minimalizovať osobný kontakt medzi občanom a policajtom v prípade ukladania pokút. „Nech to za nich robí automatizovaný systém ako v zahraničí,“ zdôraznil.
Čítajte viac Mestskí policajti chcú po novom aj merať rýchlosť a požadujú modernejšie zbraneStacionárne radary v počte približne 270 kusov majú byť financované z plánu obnovy. „Potrebovali by sme ich mať približne 1000. Pevne dúfam, že presvedčíme politikov, aby do toho investovali,“ podotkol policajný prezident.
Táto téma nenechala chladným ani ministra financií Matoviča, ktorý nevylúčil, že vláda by zafinancovala nielen už spomenutých 270 radarov, ale aj tie, ktoré požaduje policajný prezident nad rámec pôvodného zámeru. A podľa neho by bolo ideálne, ak by ľudia platili pokuty temer v reálnom čase.
„Moja predstava dvaapolročná, ktorú komunikujem ministrovi vnútra alebo policajnému prezidentovi, je, že prejdete okolo stacionárneho radaru a do pár sekúnd vám pípne pokuta v mobile,“ načrtol Matovič. Vodičom by chcel dať 50-percentnú zľavu, ak by občan umožnil pokutu automaticky stiahnuť zo svojho účtu.
Čítajte viac Policajný šéf vysvetľoval, prečo je nový dizajn ich áut lepšíChceme veriť, že stacionárne radary budú riadne označené a nainštalované v úsekoch, ktoré sú naozaj nebezpečné a nehodové a nie schované na dlhých rovných a prehľadných výjazdoch z obcí, tesne pred značkou, označujúcou ich koniec.
Ak totiž vezme do úvahy, že merať rýchlosť a kontrolovať ďalšie priestupky chcú po novom aj mestskí policajti, tak s trochou preháňania a sarkazmu by sme mohli napísať, že to vyzerá, akoby štát touto formou chcel späť vybrať to, čo občanom v rámci rôznych „postcovidových a krízových opatrení“ poskytol formou rozličných úľav.