Na cestách EÚ za desať rokov zomrelo 6 000 detí, ukazuje štatistika

Každý deň sa v Európskej únii pri dopravných nehodách vážne zraní viac ako osemnásť detí a jedno zomrie.

24.10.2022 12:00
bicykel, nehoda, prilba, auto Foto:
Jedenásť percent detí, ktoré zahynuli pri dopravných nehodách v EÚ boli cyklisti.
debata (2)

Pravdou je, že tragické nehody detí do 14 rokov v Európskej únii (EÚ) klesajú a klesajú rýchlejšie, než počet smrteľných nehôd ako takých. Napriek tomu je 6 000 zbytočne vyhasnutých detských životov za poslednú dekádu extrémne číslo, ktoré hovorí okrem iného aj to, že každý deň zomrie na cestách EÚ v priemere jedno malé dieťa a jedno úmrtie dieťaťa do 14 rokov z každých 15 pripadá na dopravné nehody. Aj tieto smutné čísla vyplývajú z práve zverejnených štatistík ETSC – Európskej rady pre bezpečnosť dopravy.

Každé druhé dieťa pritom zomieralo v aute, kde sa viezlo ako pasažier. Tretina zomrela pod kolesami ako chodci a 11 percent ako cyklisti. Nezdá sa to, ale problémom sú aj motorky – presnejšie mopedy.

V súčasnosti totiž až 16 európskych krajín umožňuje deťom jazdiť na mopede vo veku 14 alebo 15 rokov, a to napriek odporúčanému minimálnemu veku, ktorý je v EÚ 16 rokov. Vo veku nad 14 rokov tvoria pritom 20 % úmrtí detí na cestách vodiči mopedov, pričom drvivá väčšina z nich (9 z 10) sú chlapci. ETSC tvrdí, že minimálny vek na riadenie vozidla odporúčaný EÚ by sa nemal znižovať pre žiadnu kategóriu vozidiel, vrátane mopedov a spodná hranica by mala byť 16 rokov.

šenkvice, nehoda Čítajte viac Štúdia: ženy v autách zomierajú aj preto, lebo testovacie figuríny sú príliš ‘mužské‘

Obrovské rozdiely sú aj medzi jednotlivými krajinami. Napríklad detská úmrtnosť na cestách v Rumunsku je desaťkrát vyššia ako v Nórsku, na Cypre a vo Švédsku. Aby sa znížila, odborníci navrhujú niekoľko opatrení, ktoré by mali byť zavedené plošne v celej EÚ. Okrem zjednotenia minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia na moped na 16 rokov navrhujú zaviesť v okolí škôl a na cestách s veľkým výskytom cyklistov povinné zníženie maximálnej rýchlosti na 30 km/h.

Niekomu to môže pripadať samozrejmé, v skutočnosti však má v rámci celej EÚ len sedem krajín legislatívne ukotvenú zníženú rýchlosť na 30 kilometrov v okolí škôl. Tretím odporúčaním je, že pri budovaní chodníkov a nových cyklotrás by sa s nimi prednostne malo začínať práve v miestach zvýšeného výskytu detí a v okolí škôl.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #smrteľné nehody #nehody v EÚ #nehody detí #ETSC
Články podľa značiek