Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikami

Je to definitívne. Od roku 2035 bude v celej Európskej únii zakázané predávať autá spaľujúce benzín alebo naftu. Výrobcovia superšportov dostanú ročný odklad. Otázka syntetických palív je ešte otvorená. Eauróska asociácia výrobcov áut sa dožaduje rámcových podmienok.

, 28.10.2022 12:00
debata (168)
Od roku 2035 si už v žiadnej krajine EÚ... Foto: ACE
Výfuk - vytekajúci kondenzát Od roku 2035 si už v žiadnej krajine EÚ nekúpite auto tankujúce benzín alebo naftu.

Európska únia dosiahla dohodu o zákaze predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035, čo je krok, ktorý má pretvoriť dopravu a znamenať významný krok na ceste k zníženiu emisií uhlíka. Rozhodnutie znamená, že nové benzínové a naftové autá nebudú môcť byť za registrované a používané na cestách EÚ. Dohoda medzi Európskou komisiou, parlamentom a členskými štátmi zahŕňala aj 55-percentné zníženie emisií CO2 pre nové autá predávané od roku 2030 v porovnaní s úrovňou z roku 2021, čo je oveľa viac, ako je súčasný cieľ zníženia o 37,5 percenta.

Politici sú nadšení

„Je to začiatok veľkej transformácie Európskej únie,“ povedal hlavný vyjednávač parlamentu Ján Huitema. Dohoda predstavuje neočakávane rýchly pokrok v otázke, ktorá bola jedeným z najkontrover­znejších návrhov EÚ, keď bol pred rokom ohlásený ako súčasť zelenej revízie ekonomiky únie. Znamená to umieračik, prinajmenšom v Európe, pre spôsob dopravy, ktorý dominoval tomuto regiónu od vynájdenia spaľovacieho motora v 19. storočí.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 treba 'zmäkčiť'!

„Európski výrobcovia automobilov ukazujú, že sú na prechod pripravení. Na trh prichádzajú s čoraz dostupnejšími elektromobilmi,“ uviedol vo vyhlásení šéf EÚ pre klímu Frans Timmermans. „Rýchlosť, akou k tejto zmene došlo za posledných pár rokov, je pozoruhodná.“ Bez ohľadu na túto dohodu už viaceré automobilky oznámili, že prestanú predávať benzínové a naftové autá v Európe do roku 2035 alebo skôr. Napríklad Volkswagen, Stellantis, Ford, Bentley a Jaguar

Z nových pravidiel existuje len niekoľko málo výnimiek. Rada aj parlament sa napríklad zhodli, že špecializovaní výrobcovia , napríklad vrátane Lamborghini, ktorí vyrábajú malý počet vozidiel, dostanú ročný odklad pre splnenie emisných cieľov. Do konečnej dohody bol zahrnutý aj nezáväzný dodatok uprednostňovaný členskými štátmi, ktorý vyzýva Komisiu, aby povolila registráciu vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré budú spaľovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá. Napríklad syntetický benzín.

Automobilky varujú

Reakcia automobiliek na seba nenechala dlho čakať. „Teraz by sme chceli vidieť rámcové podmienky, ktoré sú nevyhnutné na splnenie tohto cieľa,“ povedal Oliver Zipse, prezident Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA) a generálny riaditeľ BMW. „Patrí k nim množstvo obnoviteľnej energie, bezproblémová sieť súkromnej a verejnej nabíjacej infraštruktúry a prístup k surovinám,“ povedal Zipse. Už dávnejšie varoval, že zákazom spaľovacích motorov si môže EÚ spôsobiť sama sebe ekonomickú krízu. Najmä ak sa bude tento zákaz uplatňovať plošne.

Luca de Meo - Paríž 2022 Čítajte viac Ani šéf Renaultu neverí na lacné elektromobily. Dôvodom sú batérie

„To, čo sa tu deje, si kompletne spôsobujeme sami. To je môj názor,“ hovorí Zipse. „Mať krajinu bez nabíjacej infraštruktúry, bez dostatku zelenej energie a myslieť si, že v nej môžeme predávať len elektrické autá, to je naozaj nebezpečné. Samozrejme, že únia na to ide príliš rýchlo,“ dodáva šéf ACEA. Podľa neho je to možné na Islande, ktorý je sebestačný v zdrojoch obnoviteľnej energie a má pár stotisícovú flotilu áut, ale nie vo všetkých krajinách únie.

Čaká nás „havanský efekt“

Niektoré ďalšie skupiny zas varujú pred „havanským efektom“. Naznačili, že plošný zákaz spaľovacích motorov môže časom viesť k nahromadeniu starších áut chrliacich emisie. „S dnešnou dohodou sa havanský efekt stáva realistickejším,“ uviedol vo vyhlásení Jens Gieseke, zákonodarca a vyjednávač z konzervatívnej Európskej ľudovej strany. „Po roku 2035 sa naše ulice môžu zaplniť veteránmi, pretože nové autá nebudú cenovo nedostupné. Dnešná dohoda zabuchla dvere pred novým technologickým vývojom a dala všetky vajcia do jedného košíka. To je chyba.“

Thomas Schafer Čítajte viac Nový šéf VW: Na lacné autá zabudnite. Onedlho bude 'dobrá cena' 25-tisíc eur

Naopak, zelení aktivisti privítali zákaz, vďaka ktorému sa EÚ stane najväčšou ekonomikou, ktorá postupne ukončí predaj znečisťujúcich vozidiel. „Autá a dodávky sú zodpovedné za 16 percent všetkých emisií skleníkových plynov v Európe,“ uviedla v Bruseli environmentálna lobistická skupina Transport & Environment (T&E). "Dni spaľovacieho motora sú konečne spočítané. Je to už 125 rokov, čo Rudolf Diesel spôsobil revolúciu, no zákonodarcovia rozhodli, že ďalšiu kapitolu napíšu čistejšie a lepšie elektrické autá,“ povedala Julia Poliscanova, riaditeľka pre vozidlá a emobilitu v T&E.

© Autorské práva vyhradené

168 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #emisie #spaľovacie motory #zákaz spaľovacích motorov
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek