
O elektromobiloch sa hovorí ako o autách s nulovými emisiami. A tak ich vníma aj Európska únia, keď klasifikuje ich vplyv na životné prostredie. Každý však vie, že elektromobily majú svoj výfuk v elektrárni. A ak tá nevyrába elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, nemôže mať ani elektromobil nulové emisie. Koľko ich teda má? O výpočet sa pokúsil nemecký automobilový expert Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe (KIT). Vychádzal z nemeckého energetického mixu v prvom a druhom štvrťroku 2022. A nemá veru dobré správy. Pritom tu nehovoríme o emisiách pri výrobe elektromobilu a batérií, len o tých prevádzkových.
Záleží od zdroja
Pri priemernej spotrebe elektromobilu 18,4 kWh na 100 km to pri súčasnej štruktúre výroby elektrickej energie v Nemecku, kde klesá podiel jadrovej energie aj energie z plynových elektrární a naopak, vplyvom vojny na Ukrajine rastie podiel elektrickej energie vyrobenej z čierneho a hnedého uhlia, vyprodukujú elektrické autá na jeden kilometer jazdy 175 gramov CO2. V tomto výpočte je zahrnutá aj energia, ktorá sa nikdy nedostane do batérie elektromobilu pre straty v prenosovej sústave a straty pri nabíjaní. Aby sa totiž do batérie dostalo spomínaných 18,4 kWh, treba ich vyrobiť až 23,6. Tento fakt sa úplne obchádza.

Vzhľadom na súčasnú energetickú krízu a odstavenie jadrových elektrární profesor Koch predpovedá, že v budúcom roku vzrastú emisie CO2 elektromobilov na 184 gramov CO2 na kilometer a po plánovanom úplnom odstavení jadra na 196 gramov. To aj napriek tomu, že v roku 2024 vzrastie množstvo energie vyrobenej zo solárnej a z veternej energie o 10 % v porovnaní s rokom 2022. Existuje však ešte černejší scenár. To v prípade, ak ostanú dodávky zemného plynu na kritickej úrovni a nemecký energetický priemysel bude musieť zvyšovať výrobu energie z čierneho a hnedého uhlia. Ak klesne podiel energie z plynu o 20 %, emisie elektromobilov vzrastú na 201 a ak o 40 %, tak potom až na 207 gramov.
Bez jadra to nepôjde
Aby sme si to vedeli predstaviť, KIT uvádza, že moderné dieselové motory emitujú na kilometer jazdy 153 gramov CO2. To znamená, že už teraz sú naftové autá v Nemecku čistejšie ako elektromobily. Ak by však naftový motor spaľoval ekologickú naftu R33, klesli by jeho emisie na 115 gramov a ak by bol spojený s hybridným systémom, bolo by to len 85 gramov. Poďme ešte ďalej. Ak by diesel spaľoval čistý rastlinný olej, emitoval by zanedbateľných 11 gramov CO2. Samozrejme, obnoviteľné palivá zatiaľ nie sú k dispozícii v potrebnom množstve, takže ide o teóriu. Podstatné však je, že aj obyčajné autá na naftu by moli byť vzhľadom na zhoršujúci sa energetický mix v Nemecku čoskoro oveľa čistejšie.

Čistota elektromobilu teda závisí od zdroja energie. Nemecko na tom nie je najhoršie. Nedávno magazín Auto, Motor und Sport uviedol, že kým VW ID.3 produkuje podľa jeho metodiky v Nemecku priemerné emisie CO2 na úrovni 91,2 gramu na kilometer, v „uhoľnom“ Poľsku je to až 167,7 gramu a vo Francúzsku s vysokým podielom jadrovej energie je to len neuveriteľných 11,5 gramu! Je teda na politikoch, či energiu z jadra budú ochotní považovať za čistú. Ak sa tak nestane, a v Nemecku určite nie, neprinesú batériové elektromobily žiadny efekt pre ochranu klímy. Paradoxne môže dôjsť k ešte väčšiemu znečisťovaniu, pretože dopyt po elektrine bude rásť oveľa rýchlejšie ako zdroje obnoviteľnej energie.
