Výstavba R4: Konečne by sa veci mali pohnúť, postaví sa rýchlejšie

Rýchlostná cesta R4 na východnom Slovensku, ktorá je súčasťou medzinárodného TEN-T koridoru „Via Carpatia“, sa zrejme postaví rýchlejšie.

10.11.2022 20:00
truck, kamión Foto:
Via Carpatia sa má stať jednou z najdôležitejších európskych dopravných tepien. Slovensko s výstavbou svojho úseku mešká. (ilustračné foto)
debata (7)

Vyzerá to tak, že súvislosti s prípravou predĺženia rýchlostnej cesty R4 až po poľské hranice sa ľady konečne pohli. Približne pred mesiacom sa na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vyjadril, že príprava jej výstavby od Prešova k poľskej štátnej hranici by sa mohla urýchliť. Vyhlásil, že už do konca tohto roka by mohlo začať verejné obstarávanie na dokumentáciu pre územné rozhodnutie (DÚR) na celú trasu.

Ide pritom o mimoriadne dôležitý diaľničný úsek, ktorý má medzinárodný význam. Je totiž súčasťou medzinárodného cestného koridoru „Via Carpatia“, ktorý spája Baltské more s Egejským a Čiernym morom. Začína v litovskom prístave Klaipeda a končí v gréckom Solúne, pričom prechádza aj cez Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Naši susedia v Poľsku pritom sú s jeho výstavbou oveľa ďalej a teoreticky hrozí, že kvôli nedostavanej časti diaľnice sa zo slovenskej časti Via Carpatia stane „úzke hrdlo“ s extrémne prehustenou a spomalenou kamiónovou dopravou. A to asi nechce nikto.

zväčšiť Via Carpatia prechádza z Litvy až do Grécka. Foto: Warsaw Institute
Via Carpatia Via Carpatia prechádza z Litvy až do Grécka.

Vážnosť situácie si začínajú uvedomovať, aj keď s veľkým oneskorením, už aj politici a ministerskí úradníci. Len pred pár dňami sa k tejto téme (opäť prostredníctvom sociálnej siete) vyjadril aj štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť, ktorý napísal: „Dobrá správa je, že na rokovaní Vlády SR bol práve schválený dokument zabezpečenia prípravy rýchlostnej cesty R4 štátna hranica SR/PR – Kapušany a zefektívnenie procesov prípravy diaľnic a rýchlostných ciest. V praxi to znamená, že všetkých 9 úsekov R4 v plnom profile bude zaradených do harmonogramu prác.“

zväčšiť Via Carpatia - slovenská časť Foto: Ministerstvo dopravy
Via Carpatia Via Carpatia - slovenská časť

Podľa Kmeťa je potrebné dopracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutia. Podarilo sa dosiahnuť predlžovanie platnosti EIA o najviac 2 roky, a to aj opakovane, pričom celková dĺžka platnosti záverečného stanoviska EIA nepresiahne 10 rokov. Predĺži sa aj platnosť územného rozhodnutia na 5 rokov odo dňa nadobudnutia vykonateľnosti rozhodnutia o umiestnení stavby. „A čo je najdôležitejšia správa, zefektívnením investičnej prípravy stavieb diaľnic a ciest sa podarí časová úspora v investičnej príprave cca 18 mesiacov,“ doplnil Kmeť.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta R4 #Jaroslav Kmeť #Via Carpatia #Via Carpathia
Články podľa značiek