Bratislavská župa rekonštruuje 10 úsekov ciest aj v zime. Pozrite si ktoré to sú

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) má v súčasnosti rozbehnuté komplexné rekonštrukcie ciest na desiatich úsekoch. A to aj v chladnom počasí. Je to aj vďaka novej technológii, ktorú používa.

09.11.2022 20:00
debata
Rekonštruovať cesty v chladnom počasí umožňujú... Foto: BSK
BSK - rekonštrukcia ciest 2022 Rekonštruovať cesty v chladnom počasí umožňujú nové technológie opráv. Navyše ekologicky a s nízkou spotrebou materiálu.

„My, politici, dosť často počúvame od obyvateľov sarkastické poznámky: Idú voľby, cítim vôňu asfaltu. U nás na župe sa týmto princípom neriadime. Jednoducho robíme to, čo treba. Bez ohľadu na to, či je pred voľbami alebo po nich. V súčasnosti pracujú naši cestári na desiatich úsekoch vo všetkých okresoch kraja,“ povedal predseda BSK Juraj Droba. Práce pokračujú aj v chladnom počasí, čo umožňujú nové technológia.

Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová Čítajte viac Nový úsek diaľnice D1 definitívne spojí Slovensko s Ukrajinou

Recyklácia za studena na mieste je nízkoodpadová technológia, ktorá znižuje množstvo vstupných surovín. Založená je na druhotnom využití materiálov už zabudovaných v konštrukcii vozovky. Používa sa tam, kde je únosnosť vozovky vyčerpaná a poškodenie vozovky je v takom rozsahu, že je potrebné revitalizovať okrem krytu aj podkladné vrstvy. Ide najmä o výskyt sieťových trhlín, rozpad vozovky či plošné deformácie, a to najmä v stopách vozidiel alebo na okraji.

Celková hrúbka novej konštrukcie vozovky predstavuje 30 cm, z toho 20 cm tvorí recyklovaná vrstva a 10 cm nové asfaltobetónové vrstvy. V maximálnej miere sa využívajú jestvujúce materiály. Vyfrézovaný materiál sa napríklad použije na tvorbu nových nespevnených krajníc. Pri tejto technológii je nevyhnutná technologická prestávka, počas ktorej môžu mať vodiči sedm dní pocit, že sa na ceste nič nedeje. Počas tejto fázy prebieha proces štiepenia a zrenia zabudovaných materiálov.

Odpocivadlo Valaliky Čítajte viac Na rýchlostnej ceste R2 rastie ďalšie veľké odpočívadlo

Ďalšou technológiou je recyklácia za horúca na mieste umožňuje rýchle a lacné ekologické opravy úsekov v extraviláne, súbežnú realizáciu dvoch vrstiev vozovky a opätovné využitie materiálov z vozovky do nespevnených krajníc. Takto zrekonštruované cesty majú dlhšiu trvácnosť, vyššiu rovinnosť povrchu a komfort prejazdu vozovkou. Pri tejto metóde sa najskôr odfrézujú poškodené vrstvy vozovky v hrúbke 0 – 3 cm.

Následne sa realizuje recyklácia pôvodnej asfaltobetónovej vozovky s pridaním potrebnej frakcie kameniva a asfaltového spojiva v hrúbke 5 cm, ktorá tvorí novú ložnú vrstvu vozovky. Súbežne prebieha pokládka novej obrusnej asfaltobetónovej vrstvy vozovky z modifikovaných asfaltov v hrúbke 3 cm. Títo technológia je použitá pri rekonštrukcii cesty II/504 medzi Budmericami a hranicou s Trnavským krajom.

Tieto cesty rekonštruuje BSK

Cesta Úsek
II/501 Pernek – Kuchyňa
II/501 Kuchyňa – Rohožník
III/1084 Slovenský Grob – Viničné
III/1090 Štefanová – Budmerice
II/501 Tomášov, m. č. Malý Madarás – hr. krajov BSK/TTSK
III/1054 Dunajská Lužná – Miloslavov
II/504 Budmerice – hr.Trnavského kraja

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BSK #rekonštrukcia ciest
Články podľa značiek