„My, politici, dosť často počúvame od obyvateľov sarkastické poznámky: Idú voľby, cítim vôňu asfaltu. U nás na župe sa týmto princípom neriadime. Jednoducho robíme to, čo treba. Bez ohľadu na to, či je pred voľbami alebo po nich. V súčasnosti pracujú naši cestári na desiatich úsekoch vo všetkých okresoch kraja,“ povedal predseda BSK Juraj Droba. Práce pokračujú aj v chladnom počasí, čo umožňujú nové technológia.
Čítajte viac Nový úsek diaľnice D1 definitívne spojí Slovensko s UkrajinouRecyklácia za studena na mieste je nízkoodpadová technológia, ktorá znižuje množstvo vstupných surovín. Založená je na druhotnom využití materiálov už zabudovaných v konštrukcii vozovky. Používa sa tam, kde je únosnosť vozovky vyčerpaná a poškodenie vozovky je v takom rozsahu, že je potrebné revitalizovať okrem krytu aj podkladné vrstvy. Ide najmä o výskyt sieťových trhlín, rozpad vozovky či plošné deformácie, a to najmä v stopách vozidiel alebo na okraji.
Celková hrúbka novej konštrukcie vozovky predstavuje 30 cm, z toho 20 cm tvorí recyklovaná vrstva a 10 cm nové asfaltobetónové vrstvy. V maximálnej miere sa využívajú jestvujúce materiály. Vyfrézovaný materiál sa napríklad použije na tvorbu nových nespevnených krajníc. Pri tejto technológii je nevyhnutná technologická prestávka, počas ktorej môžu mať vodiči sedm dní pocit, že sa na ceste nič nedeje. Počas tejto fázy prebieha proces štiepenia a zrenia zabudovaných materiálov.
Čítajte viac Na rýchlostnej ceste R2 rastie ďalšie veľké odpočívadloĎalšou technológiou je recyklácia za horúca na mieste umožňuje rýchle a lacné ekologické opravy úsekov v extraviláne, súbežnú realizáciu dvoch vrstiev vozovky a opätovné využitie materiálov z vozovky do nespevnených krajníc. Takto zrekonštruované cesty majú dlhšiu trvácnosť, vyššiu rovinnosť povrchu a komfort prejazdu vozovkou. Pri tejto metóde sa najskôr odfrézujú poškodené vrstvy vozovky v hrúbke 0 – 3 cm.
Následne sa realizuje recyklácia pôvodnej asfaltobetónovej vozovky s pridaním potrebnej frakcie kameniva a asfaltového spojiva v hrúbke 5 cm, ktorá tvorí novú ložnú vrstvu vozovky. Súbežne prebieha pokládka novej obrusnej asfaltobetónovej vrstvy vozovky z modifikovaných asfaltov v hrúbke 3 cm. Títo technológia je použitá pri rekonštrukcii cesty II/504 medzi Budmericami a hranicou s Trnavským krajom.
Tieto cesty rekonštruuje BSK
Cesta | Úsek |
---|---|
II/501 | Pernek – Kuchyňa |
II/501 | Kuchyňa – Rohožník |
III/1084 | Slovenský Grob – Viničné |
III/1090 | Štefanová – Budmerice |
II/501 | Tomášov, m. č. Malý Madarás – hr. krajov BSK/TTSK |
III/1054 | Dunajská Lužná – Miloslavov |
II/504 | Budmerice – hr.Trnavského kraja |