Dôležitý míľnik: tunel Čebrať na diaľnici D1 práve prerazili

Tunel Čebrať bude tretím najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Motoristom by mal byť sprístupnený koncom roku 2024.

15.11.2022 12:23
cebrat2
Prerazenie tunelu Čebrať.
debata (8)

Dvojrúrový tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 kilometra je súčasťou rozostavaného diaľničného úseku D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorý má takmer 15 kilometrov. Ide o jeden z najproblema­tickejších úsekov D1, ktorý mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. Aktuálne to vyzerá tak, že dokončený bude až v druhej polovici roku 2024, čo je desať rokov po tom, ako na tomto úseku začali prvé práce.

Jedným z problémov bol zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať, kvôli ktorému museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby, aj na zvýšenie zmluvnej ceny na takmer 290 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, neskôr na 307 miliónov a aktuálne sa podľa dosluhujúceho primátora mesta Ružomberok Igora Čombora suma pohybuje okolo hranice 600 miliónov eur.

Prerazenie tunelu Čebrať.
Prerazenie tunelu Čebrať.
+4Prerazenie tunelu Čebrať.

Aj keď boli práce na tuneli pred niekoľkými mesiacmi kvôli financiám na krátko prerušené, zhotoviteľ aj objednávateľ sa snažili nájsť kompromis, čo sa napokon aj podarilo.

Južná rúra tunelu je aj vďaka tomu už prerazená od dnešného dňa, v druhej chýba k prerazeniu už len približne 70 metrov a malo by sa tak stať do konca tohto roku.

„Za posledné dva roky je to tretí tunel, pri ktorého prerážaní mám tú česť byť. Bol to železničný tunel Milochov, tunel Bikoš pri Prešove a teraz je to tunel Čebrať. Nie je preto pravda, že na Slovensku sa nestavia. Len my máme tendenciu sa tak trochu bičovať, hovoriť, ako je všetko zlé. Nie je to tak. Máme rozostavané tri úseky R2-ky, máme rozostavané dva kľúčové úseky D1-ky a tretí sa čo nevidieť začne stavať pri Bratislave. Máme rozostavanú R3 a R4-ku. Je pravda, že máme veľké resty v príprave a stratégii, ale to je úloha na nás – ministerstvo a Národnú diaľničnú spoločnosť a verte mi, že sme mnohé z toho už napravili,“ povedal pri príležitosti prerazenia tunelu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Po dostavbe bude tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 kilometra, po stále ešte nedostavanom Višňovom, ktoré zrejme bude hotové najskôr v roku 2025 a päť kilometrov dlhom tuneli Branisko, tretím najdlhším na Slovensku.

Obchvat Ružomberka ušetrí vyše 16 minút

Úsek liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D1 #Hubová - Ivachnová #túnel Čebrať
Články podľa značiek