
Scania má naozaj odvahu. Jej projekt, na ktorom spolupracuje so spoločnosťou HAVI, je prvým svojho druhu v Európe. Autonómne kamióny budú totiž premávať medzi logistickými centrami po verejne prístupných komunikáciách a v plnej premávke. Prvou linkou je trasa medzi švédskymi mestami Södertälje a Jönköping, s dĺžkou asi 300 kilometrov, ktorá zároveň tvorí časť ďalšieho prepravného reťazca spoločnosti HAVI. Prvú a poslednú míľu tohto reťazca zaistia vozidlá ovládané vodičom. Inak budú kamióny riadené autopilotom.

„Vieme, že v nasledujúcich rokoch prejde celý prepravný systém zásadnou zmenou. Celé odvetvie čelí nedostatku vodičov a klesajúcim maržiam, prechod k autonómnym vozidlám tak môže prísť veľmi rýchlo. Autonómnu prevádzku sa preto musíme naučiť chápať už teraz, aby sme boli pripravení na chvíľu, keď bude pripravená aj samotná technológia. Veríme, že tento projekt bude zásadným krokom,“ hovorí Robert Melin Mori, projektový manažér spoločnosti Scania, ktorý je za projekt zodpovedný. Dopĺňa, že v rámci projektu sa prepravuje komerčný tovar pre tretiu stranu, čo zatiaľ v Európe nik neskúsil.

HAVI je pre Scaniu prirodzeným partnerom. Obe spoločnosti majú totiž za sebou dlhoročnú spoluprácu v celom rade projektov zameraných na budúcnosť a elektrifikáciu nákladnej dopravy. Spoločnosti zároveň prijali záväzok dekarbonizácie prepravných systémov. "Sme nadšení, že môžeme byť súčasťou aj najnovšieho pilotného projektu. Má v sebe obrovský potenciál tak pre náš budúci vzťah so Scaniou, ako aj pre všetky dodávateľské reťazce,“ hovorí Massimo D’Alessandro, riaditeľ pre udržateľnosť a inovácie v HAVI.