Scania má odvahu. Na cesty už pustila autonómne kamióny. Vodič len dozoruje

Cieľom projektu je overiť, či by sa automatizované kamióny hodili na prepravu tovaru medzi logistickými centrami.

12.12.2022 12:00
debata
Autonómne Scanie premávajú medzi švédskymi... Foto: Scania
Scania - projekt autonómnych kamiónov Autonómne Scanie premávajú medzi švédskymi mestami Södertälje a Jönköping. Trasa je dlhá asi 300 km a preprava tovaru trvá tri hodiny. Za volantom musí byť zatiaľ prítomný vodič.

Scania má naozaj odvahu. Jej projekt, na ktorom spolupracuje so spoločnosťou HAVI, je prvým svojho druhu v Európe. Autonómne kamióny budú totiž premávať medzi logistickými centrami po verejne prístupných komunikáciách a v plnej premávke. Prvou linkou je trasa medzi švédskymi mestami Södertälje a Jönköping, s dĺžkou asi 300 kilometrov, ktorá zároveň tvorí časť ďalšieho prepravného reťazca spoločnosti HAVI. Prvú a poslednú míľu tohto reťazca zaistia vozidlá ovládané vodičom. Inak budú kamióny riadené autopilotom.

Scania - nové motory Čítajte viac Scania: Sú spaľovacie motory na odpis? Ani náhodou, tieto sú úplne nové!

„Vieme, že v nasledujúcich rokoch prejde celý prepravný systém zásadnou zmenou. Celé odvetvie čelí nedostatku vodičov a klesajúcim maržiam, prechod k autonómnym vozidlám tak môže prísť veľmi rýchlo. Autonómnu prevádzku sa preto musíme naučiť chápať už teraz, aby sme boli pripravení na chvíľu, keď bude pripravená aj samotná technológia. Veríme, že tento projekt bude zásadným krokom,“ hovorí Robert Melin Mori, projektový manažér spoločnosti Scania, ktorý je za projekt zodpovedný. Dopĺňa, že v rámci projektu sa prepravuje komerčný tovar pre tretiu stranu, čo zatiaľ v Európe nik neskúsil.

Upravené autonómne kamióny sú vybavené... Foto: Scania
Scania - projekt autonómnych kamiónov Upravené autonómne kamióny sú vybavené dodatočnými senzormi, napríklad týmito laserovými lidarmi.

HAVI je pre Scaniu prirodzeným partnerom. Obe spoločnosti majú totiž za sebou dlhoročnú spoluprácu v celom rade projektov zameraných na budúcnosť a elektrifikáciu nákladnej dopravy. Spoločnosti zároveň prijali záväzok dekarbonizácie prepravných systémov. "Sme nadšení, že môžeme byť súčasťou aj najnovšieho pilotného projektu. Má v sebe obrovský potenciál tak pre náš budúci vzťah so Scaniou, ako aj pre všetky dodávateľské reťazce,“ hovorí Massimo D’Alessandro, riaditeľ pre udržateľnosť a inovácie v HAVI.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Scania #autonómne riadenie #autonómne autá #autopilot
Články podľa značiek