Konečne, od roku 2027 sa na nabíjačkách bude dať platiť kartou

Je to absurdné. Môžete byť milionár, ale na nabíjacej stanici zatiaľ nemáte šancu zaplatiť za odobratú energiu v hotovosti ani platobnou kartou. A ešte ste trestaní zato, že nabíjate mimo vašej siete. To by sa malo od roku 2027 zmeniť v celej únii.

14.12.2022 16:00
debata
Čítačka platobných kariet a klávesnica na... Foto: Ionity
Ionity - rýchlonabíjacia sieť Čítačka platobných kariet a klávesnica na zadanie PIN kódu by sa mali stať súčasťou nabíjacích staníc s výkonom od 50 kW v celej Európe od 1. januára 2027. Týkať sa to má aj tých existujúcich.

Platiť kreditnou alebo debetnou kartou môžete prakticky všade. Ešte aj v hracích automatoch! Pre nabíjanie elektromobilov to však neplatí. Na zaplatenie za odobratú energiu vám žiadna bežná karta a ani hotovosť nepomôže. Pre majiteľov elektromobilov je to obrovská komplikácia. Nabíjať sa dá totiž zväčša len v sieti, kde ste registrovaným zákazníkom a máte zaplatený určitý nabíjací paušál. No vaša zákaznícka karta či aplikácia v mobile vám už neplatia v iných sieťach. Na to potrebujete roaming. Ak majú medzi sebou jednotlivé siete spoluprácu, nabíjať síce môžete, ale za takéto „tankovanie“ ste trestaný vyššou tarifou. Tak trochu to pripomína prax z raných čias mobilných operátorov. Navyše chýbajú jasné informácie o cenách.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Na Slovensku má pribudnúť 3 000 nových verejných nabíjačiek

Jednoducho, platenie za nabíjanie je málo transparentné a užívateľsky nepriateľské. O to horšie, že nabíjacia infraštruktúra nestíha tempu, s akým prichádzajú nové elektromobily na európske cesty. Absurdné! Predstavte si, že by ste vaše konvenčné auto mohli tankovať len v sieti jedného alebo dvoch dodávateľov palív, len v určitom regióne a ešte by vám neprijali kartu ani hotovosť? Od roku 2027 by sa to ale malo zmeniť. Aby bolo nabíjanie elektromobilov rovnako jednoduché ako tankovanie áut. Zaoberá sa tým dokument AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), ktorý už úspešne prešiel schvaľovacím procesom na pôde Európskeho parlamentu. Požaduje, aby od 1. januára 2027 boli všetky verejné nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW vybavené platobným terminálom.

electric Čítajte viac Zlátanina? Pozrite sa na nezmysly v slovenskom pláne rozvoja elektromobility

Nariadenie nepožaduje zrušenie doterajšieho systému automatickej autentifikácie, ale požaduje, aby mali spotrebitelia právo túto možnosť nevyužiť. Zároveň budú musieť prevádzkovatelia nabíjacích staníc informovať spotrebiteľov o cene za kilowatthodinu, prípadne o cene za čas. A to tak, aby bola zrejmá spotrebiteľovi ešte pred začiatkom nabíjania. Ceny tiež nesmú byť diskriminačné, majú byť primerané a prevádzkovatelia nesmú robiť rozdiely medzi koncovými užívateľmi a poskytovateľmi služieb mobility. Zrušia sa tiež akékoľvek poplatky za cezhraničný e-roaming, teda „pokuty“ za nabíjanie v zahraničí. Dobíjanie áut by tak malo od roku 2027 pripomínať bežné tankovanie, čo majiteľom elektromobilov zjednoduší život.

elektromobil Čítajte viac Štát spustí dotácie na nabíjačky pre elektromobily. Prvé už tento rok

Platobné terminály majú byť súčasťou nielen nových nabíjacích staníc, ale aj tých existujúcich. To však vyvoláva nevôľu súčasných prevádzkovateľov nabíjačiek. Argumentujú, že to bude znamenať vyššie investície a v konečnom dôsledku predražovať nabíjanie. To neznie príliš dôveryhodne. Je to akoby prevádzkovatelia čerpacích staníc protestovali proti nákupu palív platobnými kartami. Pripomeňme, že niektoré krajiny Európy zavedú platby kartou na nabíjačkách skôr. Tak napríklad v Nemecku sa to má stať už v polovici budúceho roka. Jednoducho, od 1. júla 2023 bude musieť byť každý stojan vybavený čítačkou platobných kariet a klávesnicou pre zadanie PIN kódu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjačky #nabíjacie stanice
Články podľa značiek