Organizáciu Deutsche Umwelthilfe (DUH) dobre poznáme z desiatok súdnych sporov v Nemecku, prostredníctvom ktorých dosiahla zákazy vjazdu naftových áut do centier viacerých tamojších miest. Medzi nimi aj v Mníchove. Od februára budúceho roka budú mať zakázaný vjazd do zelenej zóny autá s dieselovým motorom, ktoré plnia emisnú normu Euro 4 a nižšiu. To ale nie je koniec, pretože od októbra 2023 sa zákaz rozšíri aj na autá s emisnou normou Euro 5, teda na vozidlá, ktoré boli vyrobené ešte v roku 2014. To znamená, že tie najmladšie majú len osem rokov, no napriek tomu ich nebudú môcť ich majitelia v Mníchove plnohodnotne využívať.
Čítajte viac Nemeckí ekológovia chceli zakázať predaj Mercedesov na benzín a naftu. NeuspeliTento krok pobúril kresťansko-demokratického politika Roberta Brannekampera z CDU a tiež nemecký autoklub Mobil in Deutschland. Jeho šéf Michael Haberland tvrdí, že opatrenie sa dotkne až 140 000 motoristov. „Ide o vyvlastnenie so stratou viac ako dve miliardy eur pre ľudí, ktorí sú od svojho auta závislejší ako kedykoľvek predtým. Potrebujú ho pre prácu či rodinu. S niečím takým sa nedá zmieriť. Pre tento zákaz neexistuje žiadny relevantný dôvod. Hodnoty oxidu dusičitého v Mníchove spĺňajú všetky limity EÚ aj limity federálnych zákonov o kontrole emisií,“ povedal Haberland pre nemecký Focus.
Čítajte viac V Nemecku sa objavila nová dopravná značka. Tušíte, čo znamená?Nahnevaný je aj Robert Brannekamper, pretože sám má rodinné SUV spĺňajúce relatívne mladú normu Euro 5, je obyvateľom Mníchova, no od októbra 2023 by nemohol vojsť so svojím autom do centra mesta. „Auto používam na rodinné výlety, na dlhé služobné cesty a dovolenky. Je stále v dobrom stave a chcel som s ním najazdiť aspoň 100 000 kilometrov,“ povedal pre Bild Brannekamper. Teraz je ale ako mnohí ďalší motoristi postavený pred otázku, či si má kúpiť nové auto. Je to ekologické? Preto sa rozhodol, že sa pokúsi súdnou cestou zvrátiť tento zákaz.
Čítajte viac Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilovBrannekampera bude v súdnom spore zastupovať dlhoročný odborník na environmentálne právo a špecializovaný právnik Claus-Peter Martens, ktorý podal podobnú žalobu proti zákazu prevádzky áut s naftovým motorom aj v Berlíne. Podľa neho je dôležité to, aby sa limity škodlivých emisií neprekračovali a nie to, aby sa prijímali preventívne opatrenia. A tie majú byť časom ešte tvrdšie, pretože v pláne je rozšírenie zelenej zóny až po Mittlerer Ring, čo sa tvrdo dotkne dochádzajúcich za prácou. Doterajšie skúsenosti s antinaftovými zónami však zatiaľ ukázali, že emisií je v skutočnosti viac, pretože majitelia dieselových áut sú nútení tieto časti obchádzať, čím najazdia viac kilometrov.
Čítajte viac Borgward: Sen o veľkom návrate nemeckej značky končí bankrotom