„Minister dopravy Árpád Érsek pre TV Pravda potvrdil, že jeden z najkritickejších úsekov diaľnice D1 je možné začať stavať v roku 2021. Diaľnica D1 tak môže spojiť Bratislavu s Košicami v roku 2026.“ Túto informáciu sme priniesli skoro presne pred štyrmi rokmi – koncom novembra 2018.
Aktuálne máme koniec roku 2022 a aká je realita? „Úsek diaľnice D1 Turany – Hubová sa určite nezačne stavať v roku 2023. Presné termíny, kedy by sa tak mohlo udiať, závisia od toho, ako budú napredovať jednotlivé procesy a samotné verejné obstarávanie na zhotoviteľa,“ uviedol pre TASR dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Čítajte viac ‘Zakliatu‘ diaľnicu D1 s tunelom Višňové vraj dokončia o dva rokyPodľa neho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) momentálne zabezpečuje tzv. vodnú EIA. Na základe nej sa určí, či stavba tak ako je navrhovaná, teda v tzv. tunelovom variante s tunelmi Korbeľka a Havran, spĺňa podmienky podľa vodného zákona. „Po vydaní tohto rozhodnutia bude proces prípravy pokračovať žiadosťou o vydanie územného rozhodnutia. Ďalšie termíny závisia od ukončenia procesu územného konania a následne od zabezpečenia financií či už na majetkovoprávne vyrovnanie a potom aj samotnú stavbu,“ dodal.
Plánovaný úsek D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra je posledným nerozostavaným úsekom budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou stavby budú dva tunely – Korbieľka (5 851 metrov) a Havran (2 898 metrov). Predpokladané náklady na výstavbu tohto úseku by mali dosiahnuť približne miliardu eur.