„Minister dopravy Árpád Érsek pre TV Pravda potvrdil, že jeden z najkritickejších úsekov diaľnice D1 je možné začať stavať v roku 2021. Diaľnica D1 tak môže spojiť Bratislavu s Košicami v roku 2026.“ Túto informáciu sme priniesli skoro presne pred štyrmi rokmi – koncom novembra 2018.
Aktuálne máme koniec roku 2022 a aká je realita? „Úsek diaľnice D1 Turany – Hubová sa určite nezačne stavať v roku 2023. Presné termíny, kedy by sa tak mohlo udiať, závisia od toho, ako budú napredovať jednotlivé procesy a samotné verejné obstarávanie na zhotoviteľa,“ uviedol pre TASR dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Podľa neho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) momentálne zabezpečuje tzv. vodnú EIA. Na základe nej sa určí, či stavba tak ako je navrhovaná, teda v tzv. tunelovom variante s tunelmi Korbeľka a Havran, spĺňa podmienky podľa vodného zákona. „Po vydaní tohto rozhodnutia bude proces prípravy pokračovať žiadosťou o vydanie územného rozhodnutia. Ďalšie termíny závisia od ukončenia procesu územného konania a následne od zabezpečenia financií či už na majetkovoprávne vyrovnanie a potom aj samotnú stavbu,“ dodal.
Plánovaný úsek D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra je posledným nerozostavaným úsekom budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou stavby budú dva tunely – Korbieľka (5 851 metrov) a Havran (2 898 metrov). Predpokladané náklady na výstavbu tohto úseku by mali dosiahnuť približne miliardu eur.