Porsche patrí nielen k propagátorom syntetických palív, teda umelo vyrábaného benzínu, ale aj k jeho výrobcom. Už začiatkom tohto roka investovalo 75 miliónov eur do spoločnosti HIF Global, čím získalo 12,5-percentný podiel. Závod vybudovaný v Čile produkuje pomocou elektrickej energie získanej z veterných elektrární vodík a následne ho kombinuje s uhlíkom abstrahovaným z atmosférického CO2. Výsledkom je umelé uhľovodíkové palivo. Na čo je to dobré?
Takéto palivo je možné distribuovať tak ako bežný benzín, rovnako ľahko sa tankuje a nevyžaduje si žiadnu zmenu technológie spaľovacích motorov. Autá, ktoré by jazdili na takýto e-benzín, by boli uhlíkovo neutrálne. A je úplne jedno, či by išlo o nové alebo staré autá. Používať ho môžu všetky. Na rozdiel od elektromobility by sa teda vplyv syntetických palív na ochranu klímy prejavil okamžite. Toto palivo by bolo navyše odolné voči ropným krízam.
Čítajte viac Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikamiOdporcovia e-palív tvrdia, že e-benzín by bol drahý, ale Porsche s HIF Global má na to iný názor. Pri súčasných sadzbách by HIF Global dokázalo vyrábať umelý benzín za menej ako dva doláre za liter, čo je len 1,89 eura. Ak by nebolo toto palivo zdanené tak, ako fosílne palivá, mohla by byť koncová cena prijateľná. Veď už dnes stojí benzín v niektorých krajinách viac ako dve eurá. Navyše sme videli, ako vie s cenami zamávať geopolitika.
Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávnoZávod v Čile, kde sú ideálne podmienky pre veterné elektrárne, pretože tam fúka 270 dní v roku, očakáva, že v pilotnej fáze vyrobí približne 130 000 litrov syntetického paliva ročne. Ale už v roku 2025 to má byť 55 miliónov litrov a v roku 2027 dokonca 550 miliónov litrov. Vďaka syntetickému benzínu môže Porsche predĺžiť život spaľovacích motorov. Spočiatku plánuje používať e-palivo v pretekárskych autách Porsche Mobil 1 Supercup-u a neskôr napríklad v ikonickom Porsche 911.
Čítajte viac Únia sa mýli: Spaľovacie motory nie sú problém, je ním palivoPotenciál e-palív je značný. S viac ako 1,3 miliardami vozidiel so spaľovacími motormi na celom svete, z ktorých mnohé budú na cestách ešte desaťročia, ponúkajú alternatívne palivá majiteľom existujúcich áut takmer uhlíkovo neutrálnu alternatívu. „V autoparku nových áut sa nemôžeme spoliehať len na e-mobilitu,“ povedala Barbara Frenkel, šéfka nákupu Porsche. „Potrebujeme tiež riešenia, aby sme zabezpečili, že existujúce vozidlá a rastúca globálna populácia vozidiel prispejú tiež ku dekarbonizácii.“
Z dlhodobého hľadiska sa očakáva, že HIF bude predávať syntetický benzín ropným a plynárenským spoločnostiam a ďalším výrobcom áut, ktorí chcú znížiť emisie uhlíka. Plánuje tiež postaviť 12 obchodných miest v Texase, Čile a Austrálii a produkovať 150 000 barelov paliva denne s využitím 25 GW elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a približne 25 miliónov ton oxidu uhličitého ročne. Tieto alternatívne palivá by sa dokázali presadiť aj v námornej či leteckej doprave.