Porsche to myslí s umelými palivami vážne. Liter chce vyrábať len za dva doláre

Sú spaľovacie motory naozaj na odpis? Porsche si to nemyslí. Investuje do výroby syntetických palív. Pri súčasných cenách benzínu by nemuseli byť až také drahé. Ich efekt na klímu by sa pritom prejavil okamžite. Oveľa rýchlejšie ako vplyv batériových elektromobilov.

27.12.2022 12:00
debata (11)
Porsche má s umelým benzínom veľké plány.... Foto: Porsche
Porsche Boxster 25th Edition - 2021 Porsche má s umelým benzínom veľké plány. Vyrábať chce prostredníctvom spoločnosti HIF Global do konca dekády až 550 miliónov litrov ročne.

Porsche patrí nielen k propagátorom syntetických palív, teda umelo vyrábaného benzínu, ale aj k jeho výrobcom. Už začiatkom tohto roka investovalo 75 miliónov eur do spoločnosti HIF Global, čím získalo 12,5-percentný podiel. Závod vybudovaný v Čile produkuje pomocou elektrickej energie získanej z veterných elektrární vodík a následne ho kombinuje s uhlíkom abstrahovaným z atmosférického CO2. Výsledkom je umelé uhľovodíkové palivo. Na čo je to dobré?

Takéto palivo je možné distribuovať tak ako bežný benzín, rovnako ľahko sa tankuje a nevyžaduje si žiadnu zmenu technológie spaľovacích motorov. Autá, ktoré by jazdili na takýto e-benzín, by boli uhlíkovo neutrálne. A je úplne jedno, či by išlo o nové alebo staré autá. Používať ho môžu všetky. Na rozdiel od elektromobility by sa teda vplyv syntetických palív na ochranu klímy prejavil okamžite. Toto palivo by bolo navyše odolné voči ropným krízam.

Výfuk - vytekajúci kondenzát Čítajte viac Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikami

Odporcovia e-palív tvrdia, že e-benzín by bol drahý, ale Porsche s HIF Global má na to iný názor. Pri súčasných sadzbách by HIF Global dokázalo vyrábať umelý benzín za menej ako dva doláre za liter, čo je len 1,89 eura. Ak by nebolo toto palivo zdanené tak, ako fosílne palivá, mohla by byť koncová cena prijateľná. Veď už dnes stojí benzín v niektorých krajinách viac ako dve eurá. Navyše sme videli, ako vie s cenami zamávať geopolitika.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávno

Závod v Čile, kde sú ideálne podmienky pre veterné elektrárne, pretože tam fúka 270 dní v roku, očakáva, že v pilotnej fáze vyrobí približne 130 000 litrov syntetického paliva ročne. Ale už v roku 2025 to má byť 55 miliónov litrov a v roku 2027 dokonca 550 miliónov litrov. Vďaka syntetickému benzínu môže Porsche predĺžiť život spaľovacích motorov. Spočiatku plánuje používať e-palivo v pretekárskych autách Porsche Mobil 1 Supercup-u a neskôr napríklad v ikonickom Porsche 911.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Únia sa mýli: Spaľovacie motory nie sú problém, je ním palivo

Potenciál e-palív je značný. S viac ako 1,3 miliardami vozidiel so spaľovacími motormi na celom svete, z ktorých mnohé budú na cestách ešte desaťročia, ponúkajú alternatívne palivá majiteľom existujúcich áut takmer uhlíkovo neutrálnu alternatívu. „V autoparku nových áut sa nemôžeme spoliehať len na e-mobilitu,“ povedala Barbara Frenkel, šéfka nákupu Porsche. „Potrebujeme tiež riešenia, aby sme zabezpečili, že existujúce vozidlá a rastúca globálna populácia vozidiel prispejú tiež ku dekarbonizácii.“

Z dlhodobého hľadiska sa očakáva, že HIF bude predávať syntetický benzín ropným a plynárenským spoločnostiam a ďalším výrobcom áut, ktorí chcú znížiť emisie uhlíka. Plánuje tiež postaviť 12 obchodných miest v Texase, Čile a Austrálii a produkovať 150 000 barelov paliva denne s využitím 25 GW elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a približne 25 miliónov ton oxidu uhličitého ročne. Tieto alternatívne palivá by sa dokázali presadiť aj v námornej či leteckej doprave.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #syntetické palivá
Články podľa značiek