Nedávno sme písali o opravách diaľničných mostov, ktoré plánuje Národná diaľničná spoločnosť na rok 2023. Spolu ich bude deväť, najrozsiahlejšie rekonštrukcia čaká most na ceste I/16 vo Zvolene pri Pustom Hrade s dĺžkou 719 metrov. Na ten práve v týchto dňoch zverejnila NDS verejné obstarávanie Odhadovaná cena opravy sa blíži štyrom miliónom eur. Veľká oprava čaká aj estakádu na Záhorí pri Sekuliach na diaľnici D2.
Pozrime sa teraz na to, ako pokročí výstavba jednotlivých diaľničných úsekov. Uch stav a na sociálnej sieti prehľadne zhodnotil štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. My z neho vychádzame a prinášame rozšírené informácie.
Severný obchvat Prešova
Najprv sa pozrime na východ Slovenska a začnime dobrou správou. Najdôležitejšou udalosťou by sa tento rok malo stať otvorenie vyše 4-kilometrového úseku na rýchlostnej ceste R4, ide o prvú etapu severného obchvatu Prešova. Ak nenastanú žiadne komplikácia, stať by sa tak mohlo už začiatkom júla. Pôjde o mimoriadne exponovaný úsek, na ktorom je predpokladaná intenzita dopravy až 15 000 vozidiel za 24 hodín.
Čítajte viac Konečne! Prvú etapu severného obchvatu Prešova by mohli odovzdať v leteZlou správou je, že termín plánovanej druhej etapy R4 Prešov – severný obchvat, ktorej súčasťou bude približne 1,9-kilometrový tunel Okruhliak sa pravdepodobne opäť posunie. Otváranie ponúk vo verejnom obstarávaní malo byť najprv v máji, potom 16. novembra minulého roku, no stane sa tak až v marci 2023. A ak aj celý proces nebude zdržiavaný žiadnymi námietkami, čo je nepravdepodobné, samotná výstavba by mala trvať približne 4 na pol roka. Z nášho pohľadu by mohla byť hotová v optimálnom prípade v rokoch 2028 až 2029. A to máme pomerne optimistický pohľad.
Obchvat Tvrdošína (úsek R3 Tvrdošín – Nižná)
Po otvorení nového úseku R3, čo by sa mohlo stať v priebehu júna tohto roku, sa celková dĺžka rýchlostných ciest zväčší o 5,6 kilometra. Výstavba obchvatu Tvrdošína začala v marci 2021. Tento úsek odľahčí mesto Tvrdošín od tranzitnej dopravy a zvýši aj bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Novobudovaným úsekom R3 Tvrdošín – Nižná by malo po jeho uvedení do prevádzky prechádzať 6 500 vozidiel denne. Do budúcnosti sa však očakáva zvýšenie dopravnej intenzity až na takmer 9 500 vozidiel denne.
O stavbe v číslach
- celková dĺžka: 5,6 km (4,4 km trasa R3, križovatkové vetvy 480 m a privádzač 697 m)
približne 100 stavebných objektov
- 11 mostov (8 na R3, 1 ponad R3 a 2 na privádzači)
- najdlhší most s dĺžkou 248 m
- viac ako 1800 m protihlukových stien
Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač na D3
Nový diaľničný privádzač by mal pribudnúť do konca roka 2023. Tento privádzač mimoriadny význam najmä pre Kysucké Nové Mesto. Jeho realizácia totiž umožní presmerovanie nákladnej a osobnej dopravy smerujúcej do priemyselnej zóny mimo jeho obytnú zónu. Zlepší dopravnú situáciu na súčasnej frekventovanej križovatke v Radoli, pomôže logistike veľkých podnikov, odľahčí mesto a obyvateľom regiónu Dolných Kysúc zvýši dostupnosť infraštruktúry.
O stavbe
Diaľničný privádzač D3 prepojí cestu I/11, budúcu diaľnicu D3, cestu III/2095 a miestnu komunikáciu pri priemyselnom závode v Kysuckom Novom Meste. Celková dĺžka stavby je takmer 1,4 kilometra. Zmluvná cena výstavby je zhruba 13,7 milióna eur bez DPH. Predpokladaný termín sprejazdnenia je koncom budúceho roka.
Súťaž na R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča
NDS chce predĺžiť rýchlostnú cestu R1 po Slovenskú Ľupču. Jeho súčasťou bude okrem nového trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty aj mimoúrovňová križovatka Šalková, kruhový objazd a úplne nový most cez Hron. Pribudne aj nová cyklotrasa, ktorá spojí centrum Banskej Bystrice s východnou časťou.
V súčasnosti prebieha paralelne stavebné konanie a súčasne sa bude vyberať aj zhotoviteľ, čo bude viesť pri príprave tohto úseku k časovej úspore asi 6 mesiacov.