SEVA: Počet nabíjacích staníc vzrástol vlani na Slovensku takmer o polovicu

Nabíjacia infraštruktúra je najlepšie rozvinutá v Bratislavskom kraji a najhoršie v Trnavskom.

20.01.2023 16:00
elektromobil - nabíjanie Foto:
Počet nabíjacích bodov vlani na Slovensku výrazne vzrástol.
debata (3)

Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo začiatkom roka 2023 na Slovensku k dispozícii 1 483 verejných nabíjacích bodov v celkovo v 629 lokalitách. Medziročne sa tak počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 45% a počet lokalít o 46%.

Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov (1 053 ks) je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW (striedavý prúd – AC) a takmer jednu štvrtinu (334 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (96) sú ultrarýchle DC nabíjačky s výkonom 150 až 350 kW (DC).

Štruktúra nabíjacích bodov na Slovensku - podľa... Foto: SEVA
nabijacie body Štruktúra nabíjacích bodov na Slovensku - podľa ich výkonu.

Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (22% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny kraj (oba po 14%), Nitriansky a Trenčiansky kraj (oba po 11%), Žilinský a Banskobystrický (oba po 10%). Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji (9%).

zväčšiť Takto vyzerá rozloženie verejne dostupnej... Foto: SEVA
nabijacky slovensko Takto vyzerá rozloženie verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku.

Vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily musí Slovensko výrazne pridať, keďže sa v roku 2035 podľa schválenej legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba úplne bezemisné vozidlá.

Do roku 2026 by preto malo na Slovensku pribudnúť viac ako 3000 nabíjačiek. Rezort hospodárstva navrhol podporu výstavby 228 ultrarýchlych nabíjačiek na transeurópskej dopravnej sieti, pričom súčasťou by mala byť aj jedna, prípadne dve lokality vybavené technológiou na nabíjanie kamiónov. Investície by mali byť podporené sumou takmer 30 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska.

Zároveň sa ráta s výstavbou minimálne 2600 verejne prístupných AC (striedavý prúd, pomalšie nabíjanie) nabíjacích bodov, 500 verejne prístupných DC (jednosmerný prúd, rýchlejšie nabíjanie) nabíjacích bodov a 2000 neverejných wall-boxov.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Kedysi Európu rozdeľovala politika. Budú to onedlho elektromobily?

Nabíjacia infraštruktúra je nielen slovenský, ale celoeurópsky, zatiaľ ešte stále podceňovaný problém. Nová analýza údajov od Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) totiž ukazuje, že polovica všetkých nabíjacích miest pre elektromobily v Európskej únii, ktorých je aktuálne niečo vyše 300-tisíc, je sústredená len v dvoch krajinách – v Holandsku (90 000 nabíjačiek) a Nemecku (60 000 ).

Tieto dve krajiny tvoria menej ako 10 % celkovej rozlohy EÚ. Druhá polovica všetkých nabíjačiek je roztrúsená vo zvyšných 25 krajinách, ktoré pokrývajú 90 % plochy regiónu. A toto nerovnomerné budovanie infraštruktúry je jedným z najvážnejších problémov EÚ pri rozvíjaní elektromobility.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjačky #nabíjanie elektromobilov #nabíjacia infraštruktúra #elektormobilita #SEVA
Články podľa značiek