Pre rýchlostnú cestu R4 po poľské hranice sa ide robiť štúdia realizovateľnosti

Národná diaľničná spoločnosť získa z európskeho programu CEF takmer pol milióna eur na vypracovanie štúdie realizovateľnosti predĺženie R4-ky.

13.02.2023 20:00
pexels-heorhii-heorhiichuk-1021683 Foto:
Predĺženie rýchlostnej cesty R4 bude možné len cez PPP projekt. (il. foto)
debata (5)

Diaľničný úsek R4 je mimoriadne dôležitý, keďže je súčasťou medzinárodného cestného koridoru „Via Carpatia“ spájajúci Baltské more s Egejským a Čiernym morom. Začína v litovskom prístave Klaipeda a končí v gréckom Solúne, pričom prechádza aj cez Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

Opatrenia na urýchlenie prípravy prichádzajú aj z dôvodu, aby po dobudovaní ťahu na poľskej strane nenastalo úzke miesto na Slovensku, s extrémne prehustenou kamiónovou dopravou. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je jedinou schodnou cestou výstavba cez PPP projekt. „Nechal som vypracovať štúdiu, či je R4-ka vhodná na to, aby sa tento projekt realizoval formou PPP projektu. Iné zdroje na to nie sú." Podľa odborníkov by to mohlo ísť rýchlo, s výstavbou cez PPP projekt by sa teoreticky mohlo začať v roku 2027. Rýchlostná cesta by mohla byť hotová za tri až päť rokov.

Prvé kroky sa už podnikli. Národná diaľničná spoločnosť získa po podpísaní dohody o spolupráci s jej poľským partnerom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) 476 000 eur z európskeho programu CEF. Táto dohoda sa podpisuje na základe dohody o grante, ktorá nadobudla účinnosť po úspešnom schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok predloženej v spolupráci s Poľskom. Prostriedky poslúžia v rámci Slovenska na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti úseku R4 od Kapušian až po poľskú hranicu. Spolupráca tak napomôže k progresu pri dobudovaní tohto úseku, ktorý je súčasťou dôležitej TEN-T siete a aj medzinárodného koridoru Via Carpatia.

Cieľom štúdie je nastavenie ekonomicky a technicky optimálneho vedenia rýchlostnej cesty, ktorá bude vyhovovať súčasným a výhľadovým nárokom na dopravu v danom severojužnom prepojení transeurópskeho TEN-T koridoru (Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán). Výstupom štúdie bude aktualizácia dopravného modelu, CBA analýzy, porovnanie variantov a štúdia taktiež určí časovú potrebu výstavby jednotlivých úsekov.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #rýchlostná cesta R4 #Via Carpathia #predĺženie R4 #štúdia realizovateľnosti
Články podľa značiek