Dôležitý míľnik pri budovaní D1: Prerazili severnú rúru tunelu Čebrať

Tunel cez vrch Čebrať bude mať dve jednosmerné tunelové rúry, v každej z nich budú dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra.

14.02.2023 20:00
cebrat severna rura Foto:
Severná rúra tunelu Čebrať prerazili 14. februára.
debata

O „dôležitom míľniku“ pri stavbe tunelu Čebrať sme naposledy písali presne pred štvrťrokom. Konkrétne 15. novembra, keď sa podarilo preraziť jeho južnú rúru. Teraz sa podarilo preraziť aj severnú rúru.

Je to naozaj dobrá a významná správa, pretože ide o jeden z najproblema­tickejších úsekov D1, ktorý mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. Aktuálne to vyzerá tak, že dokončený bude až v druhej polovici roku 2024, čo je desať rokov po tom, ako na tomto úseku začali prvé práce.

Asi najväčším problémom bol zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať, kvôli ktorému museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby, aj na zvýšenie zmluvnej ceny na takmer 290 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, neskôr na 307 miliónov a aktuálne sa podľa bývalého primátora mesta Ružomberok Igora Čombora suma pohybuje okolo hranice 600 miliónov eur.

Tunel Čebrať – základná charakteristika

Tunel cez vrch Čebrať bude mať dve jednosmerné tunelové rúry, v každej z nich budú dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra. Samozrejmou súčasťou budú aj núdzové chodníky lemujúce obe strany každej z rúr v šírke jedného metra. Výška tunela bude 4,8 metra, nad chodníkmi 2,2 metra. Dve rúry budú spájať priečne prepojenia, ktorých bude celkovo 14. Podľa štúdií NDS očakáva v tuneli dopravnú intenzitu na úrovni približne 20 000 áut denne. Z toho pätinu by mala tvoriť nákladná doprava.

Prerazenie druhej, severnej rúry je významné aj preto, že odteraz bude každá tunelová rúra mať zabezpečený samostatný prístup z obidvoch portálov tunela, čo zefektívni prácu najmä pri betonáži sekundárneho ostenia, ktorá už naplno beží v obidvoch tunelových rúrach. Po dokončení sa budú realizovať hĺbené časti tunela, portálové objekty, chodníky, odvodnenie a samotná vozovka tunela.

Z 3,6-kilometrového tunela sa odťažilo takmer 380 000 kubických metrov zeminy. Tunel je navrhnutý na rýchlosť 100 km/h. Po dokončení bude súčasťou takmer 15-kilometrového diaľničného úseku, ktorý je súčasťou prepojenia západnej a východnej metropoly Slovenska diaľnicou D1 a ktorý bude tvoriť obchvat mesta Ružomberok.

Práce prebiehajú najmä v tunelových rúrach – robia sa základové pásy, prebieha realizácia ostenia tunela. Čakajú nás práce na dokončovaní stavebnej časti tunela a na technologickej časti tunela. Okrem samotného tunela prebiehajú práce aj na ostatných častiach úseku, robia sa stabilitné opatrenia, realizujú sa práce na mostných príslušenstvách či na oporných múroch.

Úsek D1 Hubová – Ivachnová – trasovanie

Takmer 15-kilometrový diaľničný ťah tvorí celkovo 235 stavebných objektov. Zahŕňa to napríklad 19 mostov v súhrnnej dĺžke takmer 4 kilometre, 3 križovatky, jedno odpočívadlo a samozrejme – tunel Čebrať. Súčasťou stavby sú aj zárubné a oporné múry a 7,5 kilometra protihlukových stien. Úsek liptovskej diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D1 #Národná diaľničná spoločnosť #Hubová - Ivachnová #Čebrať
Články podľa značiek