Mnohí vodiči berú značky obmedzujúce rýchlosť skôr orientačne spôsobom „na nejakých 10 – 15 kilometroch nad povoleným limitom predsa nezáleží“. V Rakúsku by sme však takýto „nonšalantný prístup“ neodporúčali. A absolútne nevhodný je tam, kde je pod značkou obmedzujúcou rýchlosť malá doplnková skratka „IG-L“. Tá zásadne mení pravidlá, najmä výšku pokuty. A prečo?
V Rakúsku totiž dbajú nielen na bezpečnosť cestnej premávky, ale aj na ochranu životného prostredia. V prípade, že úroveň znečistenia ovzdušia prekročí maximálne povolené limity, za pomoci premenných dopravných značiek v problematickom úseku obmedzia maximálnu povolenú rýchlosť. Pomalšie idúce vozidlá totiž produkujú menej splodín.

Preto sa možno na diaľniciach stretnúť s premennou dopravnou značkou obmedzujúcou maximálne povolenú rýchlosť jazdy napr. na 100 km/h. Pre mnohých vodičov môže byť obmedzenie rýchlosti nelogické, pretože sa môže nachádzať na prehľadnom rovnom úseku bez dopravných obmedzení a so slabšou hustotou premávky. Preto ich to láka trochu viac „pritlačiť na plyn“.
Na vysvetlenie obmedzenia je pre takýchto vodičov značka doplnená už zmienenou skratkou “IG-L” (Immissionsschutzgesetz Luft čiže zákon na ochranu ovzdušia).Táto skratka informuje o tom, že dôvodom zníženia rýchlosti nie je v tomto prípade bezpečnosť cestnej premávky, ale ochrana životného prostredia.
A na životné prostredie sú Rakúšania citliví, takže z tejto skratky, okrem iného, vyplýva aj to, že prípadné prekročenie rýchlosti bude v danom prípade trestané oveľa prísnejšie. Namiesto bežne hroziacej pokuty vo výške desiatok až stoviek eur musí hriešnik počítať s tým, že finančný postih dosiahne teoreticky (v správnom konaní) aj tisíce eur.

Štandardne dostanete akoby „dvojitú pokutu“ – za znečisťovanie ovzdušia a k tomu vám prirátajú pokutu za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Taká je logika, stojaca za vyššími sankciami v IG-L zónach. Po novom, resp. od rok 2021, ak mimo obývaných oblastí prekročíte rýchlosť o vyše 50 kilometrov, pokuta sa môže pohybovať, v závislosti od závažnosti a ďalších okolnosti, od 300 až do 5 000. Pri IGL-zóne sa budete pohybovať v tej vyššej polovici uvedeného rozpätia.
V niektorých úsekoch diaľnic je takto obmedzená rýchlosť občasne, no napríklad v Tirolsku je takto obmedzená permanentne, a to na viac ako sto kilometrov diaľnic (jedná sa o diaľnice A 12 a A 13). Rýchlostné obmedzenie sa vzťahuje na všetky automobily s výnimkou elektromobilov, pre ktoré platí štandardná „maximálka“ 130 km/h.