Španieli si za štvrť miliardy eur objednali vlaky, ktoré sa nezmestia do tunelov

Problém odhalil až výrobca. Zbabraná zákazka na 31 vlakov stála miesto šéfa španielskych železníc.

23.02.2023 20:00
renfe Foto:
Španielske železnice Renfe si objednali 31 regionálnych vlakov, avšak tie sa nezmestia do tunelov v oblastiach, kam sú určené.
debata (3)

Nepripomína vám to tak trochu Kocúrkovo? Alebo Slovensko? Španielsky štátny železničný prepravca Renfe si ešte v roku 2020 objednal 31 prímestských vlakov v hodnote takmer 260 miliónov eur. Určené boli pre pre hornaté oblasti Astúrie a Kantábrie na severe Španielska. Ako však hovoria naši západní susedia „chybička se vloudí“ a napokon sa ukázalo, že objednané vlaky sú príliš široké na to, aby prešli horskými železničnými tunelmi v týchto oblastiach.

Zaujímavé je, že objednávateľ, teda štátne železnice, na to neprišli, s rozmermi objednaných vlakov sa zdalo niečo v neporiadku výrobcovi, ktorým bola španielska spoločnosť CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Tá už podobné vlaky pre spoločnosť Renfe vyrábala, takže pre istotu v roku 2021 výrobu vlakov pozastavila a štátne železnice požiadala o kontrolu parametrov zákazky. Tá sa uskutočnila a ukázalo sa, že vlaky sa do tunelov naozaj nezmestia.

Železničné priecestie Čítajte viac V Česku spustili do prevádzky revolučné železničné priecestie. Skoncuje s hazardom?

K chybe prišlo tak, že spoločnosť Renfe si objednala štandardné vlaky, avšak akosi „pozabudla“ na to, že v oblastiach, kde mali premávať, sú neštandardné tuneli. Mnohé z nich pochádzajú totiž ešte z 19. storočia a sú užšie, než súčasné moderné tunely. Podľa španielskej vlády vďaka včasnému upozorneniu výrobcu sa celý proces podarilo zastaviť včas, takže neprišlo prakticky k žiadnym, respektíve len minimálnym škodám.

Toto pochybenie ale znamená, že vlaky budú daným dvom regiónom dodané až v roku 2026 – s dvojročným oneskorením. Renfe a prevádzkovateľ infraštruktúry Adif začali spoločné vyšetrovanie prípadu s cieľom zistiť, ako mohlo k tejto chybe dôjsť.

Na rozdiel od Slovenska, kde sa osobná zodpovednosť prakticky nevyvodzuje, však v Španielsku už pred skončením vyšetrovania zo svojho postu odstúpil šéf štátnych železníc Isaías Táboas,rovnako ako aj štátna tajomníčka pre dopravu Isabel Pardo de Verová. Španielske ministerstvo dopravy navyše odvolalo ďalšieho vysokého manažéra spoločnosti Renfe a riaditeľa úseku traťovej techniky zo spoločnosti Adif. Rázne opatrenia však možno pričítať na vrub aj faktu, že v Španielsku sa blížia regionálne voľby.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #nové vlaky #Renfe #Adif #vlaky v Španielsku
Články podľa značiek