
Európsky únia nedávno schválila prelomový zákon, ktorý vyžaduje, aby automobilky do roku 2035 dosiahli pri nových autách 100-percentné zníženie emisií CO2. V podstate to znamená zákaz predaja áut so spaľovacími motormi v 27 krajinách. Tento všeobecný zákaz má mnohých kritikov. Napríklad aj v Nemecku, ktoré inak elektromobilitu neodmieta. Požaduje však legislatívny priestor, ktorý by umožnil výrobu áut so spaľovacími motormi spaľujúcimi syntetické, takzvané e-palivá, vyrobené pomocou zelenej elektriny.

„Komisia by mala predložiť návrh, ako možno používať e-palivá alebo spaľovacie motory, ktoré sú poháňané klimaticky neutrálnymi palivami,“ povedal v pondelok nemecký štátny tajomník pre dopravu Michael Theurer. Počas svojho príchodu na stretnutie ministrov dopravy a energetiky EÚ v Štokholme Theurer povedal, že Nemecko je presvedčené, že batériové elektromobily sú „cestou“, ale chcelo by, aby boli podporované aj iné bezemisné technológie. „Potrebujeme vodík a tiež e-palivá, najmä v ťažkých vozidlách a v kamiónovej doprave,“ povedal.

Pri spaľovaní syntetických palív síce vzniká CO2, ale výhodou je, že pri ich výrobe sa využije CO2 z atmosféry. To znamená, že sú klimaticky neutrálne. Takéto palivo by umožnilo využívať aj naďalej modifikované autá so spaľovacími motormi. Komisárka EÚ pre dopravu Adina Valeanová uviedla, že mnohí z odvetvia dopravy sa zhodujú s Nemeckom. „Myslím si, že diskusia nie je uzavretá, aj keď sa hlasovalo,“ povedala na tlačovej konferencii. Je naozaj ťažké si predstaviť, akoby nákladná doprava prepriahla na čisto elekrický pohon.