Nemci trucujú. Kvôli e-palivám blokujú zákaz spaľovacích motorov

Európska únia odložila kľúčové hlasovanie o zákaze áut so spaľovacím motorom. Dôvodom je postoj Nemecka. Chce výnimku pre uhlíkovo neutrálne palivá.

09.03.2023 16:00
debata (5)
Zákaz spaľovacích motorov narazil na syntetické... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - syntetické palivá Zákaz spaľovacích motorov narazil na syntetické palivá. Teda palivá vyrobené zo zachyteného CO2 a vodíka.

Už minulý mesiac Európska únia schválila definitívnu dohodu o zákaze spaľovacích motorov od roku 2035. Presnejšie o tom, že od roku 2035 budú musieť mať nové autá nulové emisie, čo je v praxi umieračik pre starú technológiu vnútorného spaľovania. Siedmeho marca malo dôjsť k rutinnému hlasovaniu Európskeho parlamentu. Lenže nedošlo. Nemecko v poslednej chvíli nečakane vyjadrilo námietky v súvislosti s obavami, ako tento zákaz ovplyvní priemysel. Výsledkom je odloženie hlasovania na neurčito. Samozrejme, s dohodou majú problémy aj iné členské štáty, ako napríklad Taliansko, Poľsko a najnovšie aj Česká republika. Lenže Nemecko je najväčšou európskou ekonomikou a najväčším výrobcom áut.

Berlín chce e-palivá

Berlínu prekáža, že dohoda neobsahuje jasné pravidlá pre takzvané syntetické palivá (e-palivá). Tieto palivá, ako je e-kerozín, e-metán alebo e-metanol, vznikajú syntetizáciou zachytených emisií CO2 zo vzduchu a z vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej elektriny. Tak ako pri každom spaľovaní, teda aj pri spaľovaní e-palív, síce vzniká kysličník uhličitý, ale ich výhodou je, že tieto emisie sa rovnajú CO2, ktoré bolo použité pri ich výrobe a sú teda uhlíkovo neutrálne. Väčšina výrobcov i tak prechádza na batériové elektromobily, ako Volkswagen, lenže syntetické palivá majú svojich zástancov najmä v radoch ropných spoločností. Podporuje ich však aj Porsche, Mazda, BMW, Bosch, ZF či Mahle, ktoré sú členmi takzvanej eFuell Aliancie.

Porsche už spustilo výrobu syntetického benzínu... Foto: Porsche
Porsche - fabrika na výrobu e-paliva Porsche už spustilo výrobu syntetického benzínu v Čile, kde je dostatok veternej energie.

E-palivá sa zatiaľ vo veľkom nevyrábajú. Prvý komerčný závod na svete bol otvorený v Čile v roku 2021 s podporou spomínaného Porsche, ktorého cieľom je vyrábať 550 miliónov litrov ročne. Medzi ďalšie plánované závody patrí nórsky Norsk e-Fuel, ktorý má začať vyrábať v roku 2024 so zameraním na letecké palivo. Obrovskou výhodou je, že e-palivá môžu byť použité v súčasných vozidlách so spaľovacími motormi a môžu byť prepravované prostredníctvom existujúcej infraštruktúry čerpacích staníc. Priaznivci tvrdia, že elektronické palivá ponúkajú jednoduchý spôsob, ako znížiť emisie CO2 už existujúceho vozového parku osobných áut bez toho, aby bolo každé nahradené novým elektrickým.

Sú ekologické?

Naopak, kritici zdôrazňujú, že výroba e-palív je veľmi drahá a energeticky náročná. Podľa článku v časopise Nature Climate Change z roku 2021 používanie e-palív v spaľovacom motore vyžaduje päťkrát viac obnoviteľnej elektriny ako prevádzka plne elektrického vozidla. Je to logické. Ak už máte zelenú elektrinu, je ju jednoduchšie vložiť rovno do batérie elektromobilu a premeniť na pohyb, ako ju použiť na výrobu umelých palív. Každý ďalší krok, každá premena, predstavuje energetické straty. Dokonca aj zástancovia synteticých palív tvrdia, že Európa nebude mať dostatok voľnej zelenej energie na ich výrobu vo veľkom a bude ju musieť nakupovať z iných regiónov.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Nemecko tlačí na syntetické palivá. Batérie nemôžu byť jediným riešením

Niektorí politici sa tiež domnievajú, že e-palivá by mali byť vyhradené len pre niektoré sektory, ktoré sa ťažko dekarbonizujú, ako je napríklad lodná a letecká či kamiónová doprava, ktoré sa nemôžu spoliehať na batérie. Tak či tak Nemci požadujú, aby vďaka e-palivám bolo možné predávať autá so spaľovacími motormi aj po roku 2035. V zákone EÚ sa síce uvádza, že komisia predloží takýto návrh, ale nemecké ministerstvo dopravy chce jasnejšie záruky. Krok Berlína, ktorý urobil v poslednej chvíli, rozhneval niektorých zákonodarcov a diplomatov EÚ, ktorí varujú, že ak by jedna krajina torpédovala odsúhlasený zákon, ohrozilo by to ďalšie dohody.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #syntetické palivá #zákaz spaľovacích motorov #e-palivá
Články podľa značiek