V októbri minulého roku sme písali o tom, že Ministerstvo dopravy pripravuje návrh zákona o verejnej osobnej doprave. Predbežnú informáciu o ňom v tom čase zverejnili na portáli Slov-Lex. Jeho cieľom bolo vytvorenie podmienok pre zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou tak, aby bolo možné cestovať na jeden cestovný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy.
Teraz návrh nadobudol už konkrétnejšiu formu a dostal sa do medzirezortného pripomienkového konania. Jeho základom je zriadenie Národnej dopravnej autority (NADA) ako koordinačného orgánu v pravidelnej verejnej osobnej doprave. Z plánu obnovy a odolnosti sú k dispozícii finančné zdroje vo výške približne 26 miliónov eur na vybudovanie jednotného informačného systému vo verejnej osobnej doprave, ako aj na tarifnú a dopravnú integráciu jednotlivých dopravcov a integrovaných dopravných systémov v rámci územia Slovenska.
Čítajte viac Toto potrebuje aj Slovensko! Nemci chystajú revolúciu vo verejnej dopraveTo je dôležité práve pre umožnenie cestovania na jeden cestovný doklad všetkými druhmi verejnej dopravy či zjednotenie tarifných podmienok, na ceny ktorých mali dosah aj samosprávne kraje či obce. Dopravcovia by mali takisto povinnosť zverejňovať prevádzkové údaje – napríklad cestovné poriadky, databázy zastávok, cenníky, zľavy, údaje o polohe spoja, meškaniach a podobne, pričom by museli používať také elektronické systémy platieb a vybavenia cestujúcich, ktoré zabezpečia ich vzájomnú prepojiteľnosť. Práve to je nevyhnutnou technickou podmienkou pre využívanie jedného lístku na viac druhov dopravy.
Zákon je podľa dočasne povereného ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) dôležitý preto, aby vznikla autorita, ktorú v tomto smere budú rešpektovať vyššie územné celky.