Koniec: ‘V Európe už nik nevyvíja spaľovacie motory,‘ tvrdí šéf Renaultu

Aj keď nie je isté, že v roku 2035 dôjde k úplnému zákazu spaľovacích motorov, automobilky od nich dávajú ruky preč. Aspoň tie v Európe.

28.03.2023 16:00
debata (3)
Spaľovacie motory zaniknú v Európe možno ešte... Foto: Škoda Auto
Škoda - motory EA 211 Spaľovacie motory zaniknú v Európe možno ešte skôr, ako si to vyžiada zákaz predaja áut na benzín či naftu.

Je možné, že po roku 2035 budú môcť byť homologizované autá so spaľovacími motormi pod podmienkou, že budú spaľovať uhlíkovo neutrálne palivá. Či to však zachráni starú technológiu motorov na benzín a naftu, nie je isté. Skôr sa zdá, že nie, pretože automobilky nemôžu paralelne financovať vývoj elektrických áut aj áut so spaľovacími motormi. Minimálne tie európske už oznámili, že prechod k elektromobilom uskutočnia skôr, než ich k tomu zaviaže rozhodnutie Európskej únie. Taký Jaguar to so „spaľovákmi“ zabalí už v roku 2025, Audi v roku 2026 a automobilky Renault, Volvo, európsky Ford, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Bentley či Rolls-Royce do konca dekády.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Plán zákazu ‘spaľovákov‘ eroduje. Taliani žiadajú výnimku aj pre biopalivá

BMW a Mercedes-Benz sú tiež do roku 2030 pripravené na prechod na čisto elektrický pohon, pokiaľ sa to na niektorých trhoch stane povinné. Podobne ako koncern Volkswagen a jeho značky Škoda, Seat a zvlášť Cupra. Silní kórejskí hráči v európskom priestore, Hyundai s Kiou, si počkajú až do roku 2035. V každom prípade sa už žiadnej zo značiek neoplatí investovať do vývoja úplne novej generácie spaľovacích motorov. Nedávno to na akcii Politico potvrdil šéf skupiny Renault, Luca de Meo pre web Motor1. „Nemyslím si, že by v Európe niekto vyvíjal od základu nový spaľovací motor. Všetky peniaze idú do elektrifikácie alebo do vodíkových technológií,“ vysvetlil.

Škoda Fabia - výroba Mladá Boleslav Čítajte viac Škoda: Po zavedení normy Euro 7 zavrieme fabriku a prepustíme 3 000 ľudí

Veľmi optimisticky sa nevyjadril ani na adresu syntetických palív, ktoré sú považované za šancu pre záchranu spaľovacích motorov. Síce pripustil, že predstavujú istú „príležitosť“, ale jedným dychom dodal, že ich výroba bude musieť výrazne vzrásť a musí vzniknúť silný dodávateľský reťazec. Zatiaľ sa uhlíkovo neutrálne palivá vo veľkom ani len nevyrábajú, a aj keď sú v pláne nové závody na ich produkciu, objemom nikdy nenahradia benzín či naftu z ropy. Je teda otázka, či by kvôli nim bolo efektívne udržiavať spaľovacie motory vôbec nažive, nebodaj vyvíjať nové. Dôjde len k modernizácií tých súčasných tak, aby splnili normu Euro 7, ktorá má začať platiť v roku 2025.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #spaľovacie motory #Luca de Meo #Euro 7
Články podľa značiek