Druhá rúra tunela Branisko je ‘na programe dňa‘

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre druhý profil D1 Beharovce — Branisko.

03.05.2023 20:00
branisko Foto:
Analýzy potvrdili, že výstavba ľavej rúry Braniska je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry.
debata (41)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má s tunelom Branisko veľké plány. Chystá sa výstavba ľavej rúry a rekonštrukcia pravej. Diaľničiari to potvrdili na svojom webe. Predmetom zákazky, zverejnenej na portáli Úradu pre verejné obstarávanie, je štúdia v zmysle požadovaných variant a alternatív projektu organizácie výstavby pre tento úsek D1. Zákazka bude zahrňovať aj rekonštrukciu pravej tunelovej rúry. Odhadovaná hodnota zákazky je 235-tisíc eur.

NDS v roku 2016 vyčíslila hodnotu investície v súvislosti s dobudovaním Braniska na 350 miliónov eur, aktuálne je predpoklad, že presiahne 400 miliónov.

Nárast dopravy v tomto úseku síce nie je tak razantný, ak v roku 2016 odhadovali diaľničiari, podľa ktorých tadiaľ malo prechádzať 20-tisíc vozidiel denne. V skutočnosti bola v roku 2022 priemerná denná intenzita na úseku tunela Branisko cez 16-tisíc vozidiel za 24 hodín. Aj tak je však práve vzhľadom na intenzitu dopravy a možnosť, že sa v danom úseku vytvorí na D1 lievik, vybudovanie druhej tunelov rúry jednoznačne nutné.

Vybudovanie druhej rúry tunela Branisko je tak reálne na pláne. Analýzy, ktoré si NDS nechala vypracovať už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania.

D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala Čítajte viac Diaľnica z Bratislavy do Košíc? Nemusí byť hotová ani v roku 2030

Tunel Branisko je jednorúrový tunel s dĺžkou 4 975m s obojsmernou premávkou. Je súčasťou úseku diaľnice D1 Beharovce – Branisko nachádzajúceho sa na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Celý ťah diaľnice D1 je súčasťou európskeho medzinárodného cestného ťahu E50.

V tuneli sa nachádza šesť núdzových zálivov (štyri jednostranné a dva obojstranné), 13 prepojení (únikových ciest) so súbežnou únikovou štôlňou (priemerne každých 360 metrov), 22 núdzových SOS kabín (priemerne každých 240 metrov) a na každých 120 metroch sú umiestnené protipožiarne výklenky s hydrantmi.

41 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D1 #tunel Branisko #druhá tunelová rúra #Beharovce — Branisko
Články podľa značiek