Približne pred týždňom sme písali, že náhle uzavretý most v Seredi na ceste I/62, ktorý vedie ponad železničnú trať musia napokon zbúrať a bude sa stavať nový. Zbúranie starého a postavenie nového mosta má podľa predpokladov trvať 12 mesiacov. Stavať by sa malo začať v 1. štvrťroku 2024.
Okamžité vylúčenie dopravy z mosta si vyžiadal jeho zhoršujúci sa stavebno-technický stav, havarijnú situáciu potvrdila štvrtková mimoriadna prehliadka. Most bol neustále monitorovaný, jeho stav a pohyby zaznamenávali technické zariadenia inštalované priamo v moste. Nákladnú dopravu z mosta vylúčili už skôr, aby čo najdlhšie dokázal slúžiť osobnej doprave a chodcom.
Čítajte viac Náhle uzavretý most v Seredi musia napokon zbúrať. Bude sa stavať novýZ dôvodu havarijného stavu mosta bola už v piatok 12. mája popoludní prerušená vlaková doprava. Členovia Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) tvrdia, že k tejto situácii prišlo vinou spoločnosti ŽSR, ktorá o situácii vedela už niekoľko rokov, no nijako nekonala.
Podľa AROS bol totiž havarijný stav mosta zistený ešte v roku 2019. Od tej doby podľa asociácie nedošlo v tejto veci k takmer žiadnemu posunu. Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS tvrdí, že ŽSR mali viacero možností, ako majetkoprávne vysporiadanie medzi ŽSR a Slovenskou správou ciest riešiť a neurobili tak.
Až po tom, ako bol most statikom s okamžitou platnosťou uzatvorený pre všetku dopravu, cyklistov a peších, nakoľko hrozilo samozrútenie, sa po 4 dňoch od jeho uzavretia objavila v Centrálnom registri zmlúv Zmluva o budúcej zmluve o zriadení vecného bremena medzi ŽSR a Slovenskou správou ciest. „Stalo sa tak až 11 mesiacov od začatia majetkoprávneho vysporiadania pozemkov ŽSR dotknutých stavbou a takmer po roku a pol od súhlasného stanoviska ŽSR k vydaniu stavebného povolenia,“ upozorňuje Benka.
AROS preto žiada ministerstvo dopravy o okamžité riešenie vzniknutej situácie. „Požadujeme znovu otvorenie trate Sereď – Galanta a vyvodenie zodpovednosti dotknutých za nečinnosť. Zároveň žiadame o identifikáciu podobných prípadov mostov, ktorými by mohla byť ovplyvnená vlaková doprava na sieti ŽSR,” hovorí Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS.
Pre AROS má uzavretie železničnej trate pod seredským mostom veľmi komplikovaný dopad. V priemere po tejto trati jazdí 33 nákladných vlakov a 30 rušňovlakov týždenne. Pre člena AROS, dopravcu ZSSK CARGO to kvôli zvýšeným nákladom na odklon svojich 21 vlakov cez Bratislavu predstavuje stratu viac desaťtisíce eur týždenne.