Nové diaľnice v Chorvátsku sú fascinujúce. Cestu do Dubrovníka z hraníc Maďarska môžete dnes absolvovať, aj vďaka Pelješackému mostu, za čosi vyše sedem hodín. Situácia sa však radikálne mení počas letnej turistickej sezóny. Po vstupe Chorvátska do Schengenského priestoru už síce nečakáte v dlhých kolónach na hraničných prechodoch, ale tento „štupeľ“ sa posunul k mýtnym bránam. Prejazd áut cez mýtnice, kde si motoristi zoberú lístok, prípadne platia, alebo prechádzajú cez špeciálne elektronické brány systému ENC, dopravu riadne spomaľuje. Preto Chorvátsko chystá veľkú zmenu v systéme výberu mýta. A to už budúci rok.
Čítajte viac Autom do Chorvátska 2023: Aké sú najvýhodnejšie trasy z Bratislavy, Košíc či Banskej Bystrice?Chorvátsko vyhlásilo v apríli tender na dodávateľa systému elektronického výberu mýta s predpokladanou hodnotou 100 miliónov eur. Netešte sa však na časové elektronické známky, tak ako ich poznáme zo Slovenska, z Maďarska, Rakúska či zo Slovinska. V Chorvátsku sa bude naďalej platiť za každý kilometer, ktorý na tamojších rýchlocestách prejdete. „Ako objednávateľ nemôžme do ukončenia verejného obstarávania poskytnúť podrobnosti, ani hovoriť o projekte. Môžem len povedať, že pôjde o elektronický systém výberu mýta založený na voľnom pohybe vozidiel,“ vysvetlila pre Pravdu Kata Kuprešak z tlačového oddelenia spoločnosti HAC.
„Platba mýta v Chorvátskej republike sa bude účtovať za prejdený kilometer, nie za čas. Nový systém nabíjania bude kombináciou dvoch moderných technológií – nabíjania prostredníctvom modernejšej verzie zariadenia ENC inštalovaného vo vozidle a nabíjania prostredníctvom systému automatického čítania poznávacích značiek ŠPZ,“ povedala Kuprešak. „Nebudú už žiadne rampy, budete mať špeciálny účet, na ktorom budete mať špeciálne prostriedky na vašom účte, ktoré sa budú účtovať pri vjazde a výjazde z diaľnice,“ vysvetľoval nedávno novinárom chorvátsky minister dopravy Oleg Butković.
Čítajte viac Ako ušetriť desiatky eur na benzíne cestou do Chorvátska? Zo Slovenska vyrazte s poloprázdnou nádržouKamerový systém bude okrem samotných ŠPZ registrovať aj údaje o farbe vozidla, jeho veľkosti, profile a odhadovať predpokladaný čas prejazdu medzi jednotlivými kontrolnými bodmi na diaľnici. Systémy registrácie vozidiel vchádzajúcich na diaľnicu by nemali byť umiestnené na miestach, kde sú v súčasnosti mýtnice, ale na portáloch vo vzdialenejších častiach. To preto, aby sa mohli vodiči zaregistrovať do systému aj po vjazde na rýchlostnú komunikáciu. Podľa Butkovića by mohlo Chorvátsko poznať víťaza verejnej súťaže v treťom štvrťroku. Spustenie systému sa očakáva v priebehu roka 2024. Nie je však isté, že to bude už pred letnou turistickou sezónou. Niektoré zdroje uvádzajú, že to bude skôr v závere roka, teda až po lete. Známe nie sú ani ceny.
Čítajte viac Na turistov sa chystajú aj chorvátski policajti. Toto sú nové pokuty v eurách