Problematická križovatka D1 a D4: takto sa pripravuje jej dostavba

Úsek s dĺžku 3,6 kilometra sa bude stavať 1 100 dní. Zatiaľ prebiehajú len prípravné a projektové práce.

05.06.2023 20:00
d1xd4 Foto:
Takto to vyzerá v mieste križovatky D1xD4 v máji 2023.
debata (81)

Naposledy sme sa venovali problematickej a zároveň strategickej križovatke D1/D4, ktorú akosi „pozabudli“ postaviť pri budovaní nultého bratislavského obchvatu, koncom minulého roku. Vtedy sa objavili podrobnejšie informácie o jej dostavbe.

Zhotoviteľom je poľská firma Budimex. Tá sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek na ktorom bude 2,5 protihlukových stien a 18 mostov za približne tri roky (1 100 dní).

Súčasťou projektu bude rozšírenie a rekonštrukcia vozovky diaľnice ako aj zdvih nivelety, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev mimoúrovňovej križovatky Ivanka sever (D1/D4), výstavba už spomenutých 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách ako aj doplnenie informačného systému, oplotenia a ďalších súvisiacich objektov. V rámci stavby bude vymenená vozovka D1 v križovatke Triblavina a skompletizovaný informačný systém diaľnice na úseku Vajnory – Triblavina.

Počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce) a tieto budú sprístupnené motoristom skôr – patria k dôležitým míľnikom stavby.

krizovatka D1/D4 Čítajte viac Konečne! Práce na križovatke D1/D4 môžu začať, postavia ju Poliaci

Za účelom informovania verejnosti NDS vytvorila novú webovú stránku www.d1d4.sk , prostredníctvom ktorej chce pravidelne informovať verejnosť o pokrokoch na tejto stavbe, ale aj o dopravnej situácii. Spustená bola ešte pred koncom roka 2022, no neobsahovala žiadnu informáciu. Rovnako prázdna je aj po šiestich mesiacoch, teda začiatkom júna 2023, keď vznikol tento text. Diaľničiari zatiaľ informujú cez iné zdroje, aktuálne priniesol nové informácie web Bratislavského samosprávneho kra­ja.

„V rámci projektu výstavby rozšírenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Triblavinou aktuálne prebiehajú projektové práce. Zmluva so zhotoviteľom sa riadi podmienkami žltého FIDIC-u, čo znamená, že súčasťou je aj realizačná projektová dokumentáciu, ktorú treba najskôr naprojektovať. Od odovzdania staveniska až doteraz sa zhotoviteľ venoval najmä geodetickým prácam, inžinierskej a projekčnej činnosti a takisto aj doplnkovému inžiniersko-geologickému prieskumu. Na stavbe prebiehal výrub stromov, či príprava zariadenia staveniska,“ vysvetľuje Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Zhotoviteľ by mal dokončiť väčšinu projektovej činnosti počas prvého roka, no proces projektovania bude pokračovať počas celej doby výstavby. Výhodou využitia žltého FIDIC-u je práve to, že činnosti na príprave a výstavbe môžu prebiehať paralelne. Popri projektovaní a prípravných prácach sa teda črtá už aj plán organizácie výstavby.

S ňou sú spojené ďalšie míľniky pre postupné odovzdanie jednotlivých etáp motoristom. Národná diaľničná spoločnosť ohlásila zatiaľ dva – vybudovanie obchádzkových trás, ktoré odklonia dopravu z diaľnice D1, kým sa bude dvíhať a napojenie diaľnic v smere Trnava – Jarovce.

V najbližšom období budú ďalej pokračovať prípravné práce. Týkajú sa hlavne inžinierskych sietí a ich priebežného dopĺňania do projektovej dokumentácie. Pokračovať budú aj geodetické práce a zriaďovanie staveniska. Na pláne je aj archeologický prieskum v časti stavby a pokračovať sa bude aj v ďalšej inžinierskej činnosti, predchádzajúcej reálnemu zahájeniu prác.

© Autorské práva vyhradené

81 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #križovatka D1/D4 #Budimex
Články podľa značiek