Súd v Nemecku dnes uložil niekdajšiemu šéfovi nemeckej automobilky Audi Rupertovi Stadlerovi za podiel v kauze emisných podvodov podmienečný trest väzenia v dĺžke 21 mesiacov. Stadler sa tak v emisnom škandále stal prvým odsúdeným členom vedenia koncernu Volkswagen, ktorý je materskou spoločnosťou automobilky Audi. Vinu dlho odmietal, tento rok v máji sa však v rámci dohody o vine a treste priznal, že proti podvodom mohol zakročiť skôr, ale neurobil tak.
Videotest Audi S3
V procese, ktorý začal v septembri 2020, spolu so Stadlerom čelili obvineniam ešte bývalý šéf vývoja motorov Audi Wolfgang Hatz a dvaja jeho vedúci inžinieri. Súd dnes Hatzovi a jednému z inžinierov uložil podmienečné tresty. V prípade Hatza to bol podmienečný trest v dĺžke dvoch rokov a u inžiniera 21 mesiacov. Konanie proti druhému inžinierovi bolo už skôr zastavené výmenou za pokutu. Rozsudky zatiaľ nie sú právoplatné.
Čítajte viac Bývalý šéf Audi: Nechcem ísť do väzenia, radšej sa priznám„Bol to mimoriadny proces, ktorý možno považovať za skúšku justície. A justícia v tejto skúške obstála,“ povedal v dnešnom vyhlásení k novinárom hovorca krajinského súdu v Mníchove, ktorý zložitú kauzu rozplietal. Hovorca dodal, že v rámci procesu sa konalo vyše 170 rokovacích dní. K podmienečným trestom sa súd v rámci dohody o vine a treste medzi obžalobou a obhajobou rozhodol výmenou za vysoké pokuty.
V prípade Stadlera určila dohoda pokutu vo výške 1,1 milióna eur. Hatz musí zaplatiť 400 tisív eur a inžinier 50 tisíc eur. Peniaze za pokuty pôjdu z časti do justičnej kasy, ale aj všeobecne prospešným spolkom a organizáciám. Okrem pokút musí odsúdený uhradiť aj náklady súdneho konania, ktoré podľa médií dosiahnu miliónovú výšku.
Čítajte viac Bývalý šéf Volkswagenu zaplatí firme ‘bolestné ‘ 10 miliónov eurStadler sa nezodpovedal z toho, že by manipuláciu s emisiami podnecoval, ale z toho, že podľa obžaloby predaj vozidiel s takto upravenými motormi umožňoval až do začiatku roka 2018, hoci už skôr uznal, že udávané hodnoty mohli byť zmanipulované. Stadlerov proces nie je jediný, ktorý sa v Nemecku podvodom s emisiami venuje. Od septembra 2021 sa pred súdom Braunschweigu zodpovedajú štyria ďalší bývalí vrcholní manažéri koncernu.
Proces s niekdajším šéfom koncernu Volkswagen Martinom Winterkornom je pozastavený kvôli jeho zdravotnému stavu. Kedy bude znovu pokračovať, jasné nie je. Pripomeňme, že Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér, ktorý umožňoval manipulovať s testami emisií. Autá vďaka tomu pri kontrolách produkovali výrazne menej emisií ako v bežnej prevádzke.