
Českí poslanci schválili novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, pri ktorej je najzaujímavejšou zmenou zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na diaľniciach až na 150 km/h. Tamojší minister dopravy Martin Kupka (ODS) predpokladá, že prvé úseky, na ktorých bude možné zvýšiť rýchlosť z terajšieho maxima 130, sa na českých diaľniciach objavia do dvoch rokov.
Divoký jazdec na D1 do Trnavy. 231 km/h
Ak normu podporí aj Senát a prezident, mala by vojsť do platnosti 1. januára 2024. Kupka novinárom povedal, že zvýšenie „maximálky“ bude aj na najmodernejších častiach diaľnic podmienené pripravenosťou telematiky znižovať povolenú maximálnu rýchlosť v závislosti od počasia, zhoršenia viditeľnosti či iného sťaženia jazdy. Uviedol, že sa bude snažiť, aby aspoň na jednom z odporúčaných úsekov bolo k začiatku budúceho roka zaistené všetko tak, aby „to mohlo fungovať“.

Podľa českého ministerstva dopravy sa zvýšenie rýchlostného limitu bude týkať iba rovných a prehľadných diaľničných úsekov. Rozhodnutie českých poslancov je však v kontexte so znižovaním emisií v doprave pomerne kontroverzné. Vyššia rýchlosť totiž znamená vyššiu spotrebu paliva a tým aj viac emisií. Napríklad v Rakúsku preto umožňujú rýchlejšiu jazdu len elektromobilom, aj to len v takzvaných IG-L zónach, kde musia ostatní účastníci premávky znížiť rýchlosť zo 130 na 100, alebo dokonca na 80 km/h.

Pripomeňme, že v roku 2021 testovalo na 38-kilometrovom úseku diaľnice D1 medzi Popradom a Behárovcami zvýšenú maximálnu rýchlosť zo 130 na 140 km/h aj Slovensko. Nakoniec ostalo len pri experimente. Ministerstvo dopravy dospelo k záveru, že prípadná úspora času jazdy nevyvážila negatíva, ktoré vyššia rýchlosť priniesla. Tými sú zvýšené emisie, zvýšený hluk a väčšie riziko smrteľných nehôd. Ministerstvo následne projekt nadobro zastavilo a pod Tatrami sa opäť jazdí stotridsiatkou.