V Česku budeme jazdiť až 150 km/h! Je to ale dobrý nápad?

Do dvoch rokov zvýši Česko na vybraných úsekoch diaľnic maximálnu rýchlosť zo 130 na 150 km/h. U nás to neprešlo.

30.06.2023 14:00
debata
Už o dva roky by mali Česi, ale aj všetci... Foto: MINV
Dopravná značka - 150 km/h Už o dva roky by mali Česi, ale aj všetci motoristi jazdiť na vybraných úsekoch diaľnic rýchlosťou až 150 km/h.

Českí poslanci schválili novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, pri ktorej je najzaujímavejšou zmenou zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na diaľniciach až na 150 km/h. Tamojší minister dopravy Martin Kupka (ODS) predpokladá, že prvé úseky, na ktorých bude možné zvýšiť rýchlosť z terajšieho maxima 130, sa na českých diaľniciach objavia do dvoch rokov.

Divoký jazdec na D1 do Trnavy. 231 km/h

Video

Ak normu podporí aj Senát a prezident, mala by vojsť do platnosti 1. januára 2024. Kupka novinárom povedal, že zvýšenie „maximálky“ bude aj na najmodernejších častiach diaľnic podmienené pripravenosťou telematiky znižovať povolenú maximálnu rýchlosť v závislosti od počasia, zhoršenia viditeľnosti či iného sťaženia jazdy. Uviedol, že sa bude snažiť, aby aspoň na jednom z odporúčaných úsekov bolo k začiatku budúceho roka zaistené všetko tak, aby „to mohlo fungovať“.

q7 Čítajte viac 248 km za hodinu pod Tatrami. Nie, nebola to skúška formuly!

Podľa českého ministerstva dopravy sa zvýšenie rýchlostného limitu bude týkať iba rovných a prehľadných diaľničných úsekov. Rozhodnutie českých poslancov je však v kontexte so znižovaním emisií v doprave pomerne kontroverzné. Vyššia rýchlosť totiž znamená vyššiu spotrebu paliva a tým aj viac emisií. Napríklad v Rakúsku preto umožňujú rýchlejšiu jazdu len elektromobilom, aj to len v takzvaných IG-L zónach, kde musia ostatní účastníci premávky znížiť rýchlosť zo 130 na 100, alebo dokonca na 80 km/h.

Pripomeňme, že v roku 2021 testovalo na 38-kilometrovom úseku diaľnice D1 medzi Popradom a Behárovcami zvýšenú maximálnu rýchlosť zo 130 na 140 km/h aj Slovensko. Nakoniec ostalo len pri experimente. Ministerstvo dopravy dospelo k záveru, že prípadná úspora času jazdy nevyvážila negatíva, ktoré vyššia rýchlosť priniesla. Tými sú zvýšené emisie, zvýšený hluk a väčšie riziko smrteľných nehôd. Ministerstvo následne projekt nadobro zastavilo a pod Tatrami sa opäť jazdí stotridsiatkou.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Česko #dopravné predpisy #maximálna povolená rýchlosť
Články podľa značiek