Zdieľané kolobežky vzbudzujú čoraz viac kontroverzií. Problémom je, že niektorí ich užívatelia nerešpektujú dopravné pravidlá, jazdou ohrozujú chodcov aj vozidlá a nechávajú ich ležať tam, „kde ich práve napadne“.
Aj kvôli tomu napríklad Paríž, ktorý bol jedným z prvých miest, kde zdieľané kolobežky schválili, nedávno v referende obrovskou väčšinou hlasov odsúhlasil ich zákaz. Viac sme o tom písali v tomto článku:
Čítajte viac Sú nebezpečné a hyzdia mesto. V Paríži chcú zdieľané kolobežky úplne zakázaťV českých Pardubiciach sa rozhodli pre ešte radikálnejší krok: „voľne pohodené“ kolobežky prepadnú v prospech mesta. Aby to však nevyzeralo príliš radikálne: ide o opatrenie, ktoré bude „krajným riešením“ a súhlasili s ním dokonca aj obaja veľkí prevádzkovatelia zdieľaných kolobežiek, ktorí v meste fungujú.
Mestskí poslanci totiž nevystupovali z pozície sily, ale navrhli obom spoločnostiam, ako môžu kolobežky ďalej prevádzkovať a spolu našli kompromis. Zabavenie kolobežiek je v rámci neho krajným opatrením, ktoré sa využije len vtedy, ak dohoda nebude fungovať.
A na čom sa vlastne dohodli? Rýchlosť jazdy zdieľaných kolobežiek sa v meste plošne obmedzí na 20 km/h a v centre mesta s veľkým výskytom ľudí na 15 km/h. Obaja prevádzkovatelia zároveň zo svojich aplikácií odstránia všetky „virtuálne parkoviská“, ktoré v meste nie sú označené aj fyzicky a označia tak tie, ktoré zostanú v platnosti. Dáta o využívaní parkovísk budú obe spoločnosti zdieľať a na základe ich využívania sa môžu tieto parkoviská po vzájomnej dohode meniť tak, aby čo najviac vyhovovali používateľom.
Nesprávne odparkované kolobežky bude možné nahlásiť cez aplikáciu alebo priamo zavolaním na vyhradené telefónne čísla a bude ich kontrolovať aj mestská polícia. Obaja prevádzkovatelia súhlasili s tým, že takto nevhodne „pohodené“ kolobežky odstránia do dvoch hodín po ich nahlásení. S dohodou vyjadrili spokojnosť mestskí zastupitelia a aj obe veľké spoločnosti.