Tatranci a návštevníci Vysokých Tatier to počas letnej sezóny nemali jednoduché, práce na vyše 40-kilmetrovom úseku Cesty slobody im komplikovali dopravu. Len pre zaujímavosť – keď sme o tejto náročnej rekonštrukcii za vyše 40 miliónov eur písali naposledy približne v polovici júna tohto roku, tak dopravu na 43 kilometrov dlhom úseku od Tatranských Matliarov až po Podbanské regulovalo v polovičnom profile 21 semaforov.
Dopravné komplikácie budú na tejto ceste pokračovať aj naďalej, pretože kompletná rekonštrukcia by mala byť hotová niekedy na budú rok v septembri. Komplikácie však už budú oveľa menej výrazné.
Rekonštrukcia je totiž aktuálne z takmer troch štvrtín hotová, vyše štyri desiatky kilometrov ciest sú opravené už v rozsahu 70 percent. Investor Prešovský samosprávny kraj (PSK) plánuje ešte v tomto roku ukončiť práce na šiestich zo siedmich naprojektovaných častí stavby. Uviedol to po tohto týždňovom kontrolnom dni na stavbe riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
Cestné práce v rámci projektu „Vysoké Tatry“ v súčasnosti realizujú na 36 miestach od Podbanského až po Tatranské Matliare. Kraj zatiaľ z obnovy vynechal prieťah cez Tatranskú Lomnicu, tento úsek je pripravený pre operačný program Slovensko a PSK bude žiadať o nenávratný finančný príspevok.
V budúcom roku by mali pokračovať už len konštrukčne náročnejšie práce na dvoch mostných objektoch (číslo 210 a 214), ktoré sú v zlom stave. Celú stavbu by mali zhotovitelia ukončiť v septembri 2024. Aktuálne tento termín vyzerá ako splniteľný, je možné, že celú rekonštrukciu sa napokon podarí dokončiť s miernym časovým predstihom, čo na Slovensku nebýva samozrejmé.
Rekonštrukcia Cesty slobody v číslach
Cesta slobody je významná dopravná tepna prechádzajúca viacerými tatranskými osadami a patrí k najdlhším cestám tohto regiónu. PSK ju rekonštruuje prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu a spolufinancovaním zo štátneho i vlastného rozpočtu. Modernizácia sa týka celkovo 43 kilometrov ciest, 26 mostných objektov, 14 oporných a 12 zárubných múrov, 96 priepustov, jednej poloestakády a štyroch odpočívadiel.