Naši západní susedia teraz riešia kauzu, čiastočne pripomínajúcu „zabudnutú“ križovatku D1/D4, s výstavbou ktorej sa začína práve teraz. V Česku však pod hotovou diaľnicou „zabudli“ postaviť tunel.
Ide o diaľnicu D3. Tá by po svojom úplnom dokončení mala spojiť Prahu s rakúskymi hranicami, pričom bude viesť cez České Budějovice. Je na nej aktuálne rozostavaných niekoľko úsekov. Ten problematický, necelých 11 kilometrov dlhý úsek Ševětín – Borek, však bol dokončený takmer presne pred štyrmi rokmi. Stál približne 1,6 miliardy českých korún, čo je v prepočte vyše 66 miliónov eur.
Búrať sa bude musieť preto, lebo pod ním „zabudli“ postaviť takmer 5-kilometrový Chotýčanský železničný tunel, ktorý bude súčasťou dôležitého IV. železničného koridoru Nemanice – Ševětín (NemaŠe). Informujú o tom servery Zdopravy.cz a Idnes.cz. S prípravnou stavbou preň sa pritom pôvodne rátalo.
Server Zdopravy.cz cituje hovorcu Správy železnic (SŽ), ktorý k celej veci povedal: „Pri spracovaní dokumentácie pre územné rozhodnutie v rokoch 2009 až 2011 sa počítalo s krížením trate s vtedy pripravovanou stavbou ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic, pozn. redakcie) diaľnice D3 rovnako ako teraz, teda trať mala viesť v Chotýčanskom tuneli pod diaľnicou. V rámci koordinácie stavieb bolo dohodnuté, že stavba diaľnice D3, ktorá mala byť realizovaná ako prvá, v sebe bude zahŕňať predstihový objekt tzv. hluchého diaľničného mosta, ktorý by mal zaistiť možnosť výstavby Chotýčanského tunela bez prerušenia prevádzky na diaľnici. Pri realizácii stavby diaľnice bol však tento predstihový objekt zo stavby ŘSD vypustený, a preto Správa železníc musí teraz prerokovať technické riešenie nezahrnuté v pôvodnom územnom rozhodnutí, ktoré bude generovať čiastkové obmedzenia prevádzky na diaľnici.“
České Ředitelství silnic a dálnic oponuje tým, že takáto prípravná stavba sa nedala realizovať, pretože vraj česká Správa železníc v čase výstavby diaľnice nemala „trasu tunelu stabilizovanú ani smerovo a ani výškovo“. Preto nemalo zmysel „nalievať“ do nej ďalšie milióny. Tak trochu to pripomína žabomyšiu vojnu, ktorá bude českých daňových poplatníkov aj tak stáť stovky miliónov korún a českých motoristov zrejme pripraví o množstvo času, stráveného v zápchach.
Či má búrať postavenú diaľnicu väčší zmysel nevieme, nehovoriac už o tom, že nepôjde o žiadne čiastkové obmedzenia, ale výrazný zásah, ktorý dopravu v danom úseku zásadne obmedzí pravdepodobne na niekoľko rokov. Česká Správa železnic uviedla, že pri stavbe Chotýčanského tunela pod diaľnicou sa bude jazdiť obojsmerne vždy iba po jednom jazdnom páse. „Druhý jazdný pás bude musieť byť v rozsahu nevyhnutne potrebnom na výstavbu tunela demolovaný. Po dokončení tunela pod jedným jazdným pásom sa naň odkloní doprava a výstavba bude pokračovať pod druhým jazdným pásom,“ cituje server Idnes.cz hovorcu SŽ Dušana Gavendu.