Až do roku 2019 bola maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach v Holandsku rovnaká ako vo väčšine ostatných európskych krajín, teda 130 km/h. Koncom roku 2019 však holandská vláda – s odvolaním sa na významný ekologický prínos – rozhodla o znížení maximálnej povolenej rýchlosti zo 130 na 100 km/h. Nešlo o celodenné zníženie, ale platilo iba v čase najväčšieho využívania diaľnic, teda medzi šiestou hodinou ráno a siedmou večer. Účelom opatrenia bolo zníženie emisií CO2, ktoré boli v tom čase v Holandsku približne šesťnásobne vyššie, než bol celoeurópsky priemer.
Opatrenie začalo platiť od marca 2020 a vyžiadalo si pomerne veľké náklady, súvisiace so zmenou značenia na všetkých diaľniciach. Na prvý pohľad bolo toto opatrenie efektívne – údaje, ktoré zverejnil Inštitút pre výskum cestnej bezpečnosti (SWOV) ukazujú, že klesli nielen emisie CO2, ale aj počet nehôd po znížení limitu v rokoch 2020 a 2021 o 29 percent oproti roku 2019.
Avšak zníženie rýchlostného limitu na to priamy vplyv nemalo – v tom čase totiž vypukla pandémia covidu a hustota dopravy výrazne klesla. V roku 2022, keď sa doprava začala vracať do normálu, sa počet nehôd na týchto cestách vrátil približne na rovnakú úroveň ako v predcovidových rokoch 2017 a 2018. Navyše investigatívni novinári z konzervatívneho denníka Trouw a progresívne ľavicového týždenníka De Groene Amsterdammer už v roku 2020 efektivitu zníženia rýchlosti na diaľniciach spochybnili.
Zistili totiž, že oveľa väčším problémom, než autá jazdiace po diaľniciach 130-kou, sú hydinové farmy. S odkazom na presný prepočet uviedli, že „jedna farma chovajúca 24 tisíc moriek vyprodukuje za rok viac emisií dusíka než koľko sa v rovnakom období ušetrilo znížením rýchlosti na diaľniciach.“ Tieto zistenia neskôr potvrdili aj holandská Agentúra pre hodnotenie životného prostredia, Národný ústav pre zdravie a životné prostredie a Wageningenská univerzita.
Čítajte viac V Rakúsku a Poľsku vám už môžu zhabať auto. Pozor na rýchlosť a ‘chľast‘Po nedávnych voľbách vznikla v Holandsku nová pravicová vláda, ktorá na základe uvedených výsledkov rozhodla v rámci novej koaličnej dohody vrátiť rýchlostný limit späť na 130 km/h. Tento krok však vyvolal okamžitú kritiku. Organizácia Bezpečná doprava v Holandsku (VVN) upozornila, že zvýšenie rýchlosti bude mať negatívny vplyv na bezpečnosť dopravy.
Tieto tvrdenia však nepodložili žiadnymi konkrétnymi dátami, ako sú štatistiky nehodovosti, ktoré by ukazovali pozitívny vplyv zníženia limitu na 100 km/h. Na svojom webe dokonca uviedli, že „nevedia, aký dopad bude mať zvýšenie rýchlosti na počet smrteľných nehôd na cestách“, ale že to určite „neprispeje k naplneniu ambície mať nula smrteľných nehôd do roku 2050“.