Koniec svojvôle: Dozor nad cestami I. až III. triedy bude vykonávať aj ministerstvo

Novú kompetenciu bude môcť ministerstvo dopravy využiť v prípade, ak to bude vyžadovať naliehavý verejný záujem alebo pôjde o okolnosti osobitného zreteľa.

13.06.2024 20:00
Na nábreží v Bratislave pribudli cyklopruhy Foto: ,
Cyklopruhy na nábreží v Bratislave niektorí chvália, iní im zas nevedia prísť na meno.
debata (5)

Štátny odborný dozor nad cestami prvej až tretej triedy a nad miestnymi cestami bude môcť vykonávať aj ministerstvo dopravy. Vyzerá to na prvý pohľad ako odborná a pre verejnosť nezaujímavá zmena, no môže mať veľmi široký dosah a významným spôsobom prehovorí aj do kompetencií miestnej samosprávy, ktorá doteraz cesty I. až III. triedy kontrolovala sama.

Túto kompetenciu bude môcť využiť v prípade, ak to bude vyžadovať naliehavý verejný záujem alebo pôjde o okolnosti osobitného zreteľa. Vyplýva to z novely zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon), ktorú poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu definitívne schválili.

Pre ilustráciu – táto zmena v legislatíve by napríklad umožnila zásadnejšiu zmenu organizácie dopravy na bratislavskom nábreží, ktorú požadujú niektorí odborníci a taktiež aj policajti. Mestský magistrát však na pôvodnom riešení jednoznačne trvá a umožnil len kozmetické úpravy. Niektorí koaliční poslanci sa vôbec netaja tým, že jedným z hybných impulzov pre túto zmenu boli úpravy dopravy v Bratislave, smerujúce k väčšej podpore ekologickej cyklodopravy na úkor automobilov.

pilomat Čítajte viac Bratislava sprísňuje vjazd do pešej zóny. Mení aj pravidlá pre kuriérov

„Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc ministerstva ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách I. až III. triedy a miestnych cestách. Súčasná právna úprava neposkytuje ministerstvu náležité kompetencie v prípadoch, ak nežiaducimi opatreniami orgánov miestnej štátnej správy či obcí dôjde k ohrozeniu verejného záujmu na zabezpečení plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky,“ uviedol rezort dopravy v dôvodovej správe.

Ministerstvo bude môcť prípade, že ním uložené opatrenia na základe vykonaného štátneho odborného dozoru nebudú plnené, uložiť pokutu do výšky 33 190 eur. Ak by udelenie pokuty neviedlo do 60 dní k náprave, rezort by mohol pokutu udeliť opakovane až do výšky trojnásobku hornej hranice pokuty, a to až do splnenia opatrenia.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #kompetencie samospráv #dozor nad cestami #cesty I. až III. triedy
Články podľa značiek