Povinné poistenie elektrických kolobežiek, ktoré má kryť škody spôsobené ich jazdcami na majetku alebo zdraví druhej strany, nie je novou témou. V podstate ho zavádza smernica Európskeho parlamentu, známa od polovice minulého roka. Dôvodom je nedisciplinovanosť kolobežkárov. Európska únia si od PZP sľubuje, že sa vďaka nemu dočká pri poškodení majetku alebo zdravia spôsobeného kolobežkárom druhá strana automaticky finančnej kompenzácie, respektíve, aby jej boli uhradené napríklad náklady na opravu auta, či bol finančne kompenzovaný pobyt v nemocnici.
Po Bratislave sa rútil kolobežkár. Prekračoval maximálnu rýchlosť, obiehal autá aj autobus
PZP sa nebude týkať všetkých kolobežiek, ale len kolobežiek s maximálnou rýchlosťou vyššou než 25 km/h alebo s maximálnou rýchlosťou nad 14 km/h v prípade, ak ich hmotnosť presiahne 25 kg. Novinka sa nevzťahuje na zdieľané kolobežky. Cena poistenia by sa mala pohybovať okolo 30 eur. Problémom je, že kolobežky nemajú povinnosť registrácie a teda nemajú evidenčné číslo vozidla ani technický preukaz. Pri uzatváraní PZP budú preto poisťovne vyžadovať iné údaje o vozidle, ako sú napríklad názov modelu, rok výroby a tiež údaje o majiteľovi.
Čítajte viac Zdieľané skútre a bicykle v Poprade končia. V meste bol ‘bordel ‘„Takúto zákonnú úpravu na efektívne vymáhanie preplatenia škôd vítame, pretože najmä s masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, pribúdajú dokonca nehody so smrteľnými následkami,“ hovorí Michal Nestarec z oddelenia poistenia motorových vozidiel Uniqa. Povinné poistenie bude viazané na osobu a konkrétne vozidlo.
To znamená, že ak je niekto majiteľom takejto e-kolobežky alebo e-bicykla zároveň, musí mať uzatvorené poistenie pre oba stroje. Pre uzatvorenie poistenia sú potrebné výrobné technické údaje, na základe ktorých vie poisťovňa identifikovať e-vozidlo, teda výrobné číslo vozidla príp. jeho motora, jeho výkon v kw a samozrejme lokalita. Uniqa informuje, že výška poistného bude zatiaľ jednotná.
Čítajte viac Kolobežka a e-kolobežka nie je to isté, platia pre ne iné pravidlá. Preto pozor na pokutu„Pre daný druh vozidla sme zatiaľ nastavili jednu kategóriu základnej sadzby, ktorá predstavuje približne 26 Eur. Vzhľadom na rozdelenie malých e-vozidiel na jednotlivé kategórie zvažujeme do budúcnosti samostatné tarifné skupiny,“ upresňuje Nestarec. Bez EČV však bude ťažké dohľadať vinníka napríklad v situácii, keď poškodí parkujúce vozidlo a z miesta odíde, hoci bude incident zaznamenaný na kamere.
Policajné video roka? Kolobežkárova šialená rýchlosť v priamom prenose
Podľa štatistík Uniqa patria pritom práve kolízie so stojacimi autami medzi najčastejšie škody spôsobené e-kolobežkami. Výnimkou však nie sú ani prípady kolízií s chodcami, tvoria však zatiaľ menšinu udalostí. Kolízia s kolobežkou predstavuje pre chodca silu okolo 150 kg, čo sa dá prirovnať k šiestim baleniam cementu. Obzvlášť pre staršie osoby môže takáto kolízia znamenať potenciálne zranenia s dlhodobými následkami.
„Ľudia by mali podľa platných pravidiel jazdiť na elektrických kolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze a na ceste dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Kolízie elektrokolobežiek sa tak posudzujú ako dopravné nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu ,“ upozorňuje Nestarec. Často sa totiž stávalo, že kolobežky jazdili po chodníkoch príliš rýchlo a svojou jazdou ohrozovali chodcov.