Fio bankaFio banka

Hrozí úplný kolaps ďalšieho mosta. Nonstop ho monitorujú špeciálnym zariadením

Most na ceste I/59 v okrese Ružomberok je rovnakého typu ako na Orave v Podbieli a v Trstenej, kde v roku 2020 došlo k jeho náhlemu kolapsu.

06.12.2024 12:00
SR Biely Potok most havarijný stav... Foto: ,
Most na ceste I/59 pri obci Biely Potok (okres Ružomberok) je v kritickom stave, ktorý si vyžaduje nonstop monitoring stability jeho konštrukcie.
debata (4)

Pri obci Biely Potok (okres Ružomberok) monitorujú most v havarijnom stave. Monitorovací systém by mal zabezpečiť online prenos dát, sledovať technický stav nosnej konštrukcie a zabrániť tak haváriám. Informoval o tom profesor Martin Moravčík zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline.

Konštrukcia mosta sa podľa Moravčíka radí k jednej z najrizikovejších. „Sú to predpäté nosníky zo šesťdesiatych rokov, ktoré vykazujú známky veľkých porúch. Je to rovnaký typ mosta ako na Orave v Podbieli a v Trstenej, kde v roku 2020 došlo k náhlemu kolapsu mosta,“ uviedol.

Toto zariadenie so senzormi monitoruje v... Foto: SHUTTERSTOCK, TASR/Lenka Hanesová
SR Biely Potok most havarijný stav monitorovanie ZAX Toto zariadenie so senzormi monitoruje v reálnom čase trhliny na moste a dáta posiela jeho správcovi.

Most na ceste I/59 je v stavebno-technickom stave sedem, čo znamená v havarijnom stave. „Predpokladáme, že s rekonštrukciou sa začne v jarnom období roku 2025. Lehota výstavby je stanovená na sedem mesiacov a doprava bude vedená po dočasnom premostení. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená približne na dva milióny eur, konečná cena bude výsledkom procesu verejného obstarávania,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová.

Monitorovací systém v reálnom čase sleduje stav... Foto: SHUTTERSTOCK, TASR/Lenka Hanesová
SR Biely Potok most havarijný stav monitorovanie ZAX Monitorovací systém v reálnom čase sleduje stav mosta a keď začne byť jeho konštrukcia nestabilná, upozorní na to obsluhu pomocou "semaforových svetiel".

Moravčík podotkol, že završujú vývoj meracieho systému, ktorý je vyvíjaný pre správcov mostov, či už cestných alebo železničných, ako sú SSC alebo Národná diaľničná spoločnosť. Systém bude fungovať ako online dozor na moste, ktorý bude sledovať, čo sa s nosnou konštrukciou deje. Bude posielať signály správcovi, ktorý bude mať určitý semaforový systém na vyhodnocovanie rizika v reálnom čase. „Keď uvidíme, že hodnoty sa zvyšujú, bude treba zakročiť a urobiť opatrenia, aby sa tadiaľto nejazdilo,“ doplnil.

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kolaps mosta #most v kritickom stave #cesta I/59
Články podľa značiek