Ako vieme, konsolidačný balíček štvrtej vlády Róberta Fica sa dotkne aj motoristov. Tí zaplatia za používanie diaľnic v roku 2025 viac ako doteraz. Najviac to pocítia vodiči, ktorí si budú kupovať 356-dňovú známku, ktorá zároveň nahrádza pôvodnú ročnú. Zdražie zo 60 na 90 eur. Je logické, že majitelia ročnej diaľničnej známky na rok 2024 uvažujú, že aj keď sa platnosť tejto známky končí až 31. januára 2025, kúpia si novú 365-dňovú ešte koncom decembra. Hoci sa takpovediac pripravia o mesiac platnosti starej známky, mohli by ušetriť 30 eur. Lenže tak to nefunguje.
Ako nedávno uviedla v tlačovej správe Národná diaľničná spoločnosť, od decembra platí viacero zmien pri nákupe diaľničných známok. Najdôležitejšie sa týkajú duplicitných nákupov. V minulosti sa totiž bežne stávalo, že na jedno auto boli zakúpené dve diaľničné známky, napríklad z dôvodu, že ak auto používali viacerí vodiči, napríklad manželia, omylom kúpili známku obaja. To viedlo k stovkám reklamácií. Od decembra tohto roku sa vám to už stať nemôže. „Pokiaľ na vozidle figuruje platná 365-dňová známka, nedá sa naň zakúpiť ďalšia známka rovnakého typu na to isté alebo prekrývajúce sa obdobie,“ píše NDS.
Čítajte viac Bratislava zostala paralyzovaná, autá stáli na D1 v kolónach. Pozrite sa na večernú zápchu a hrozivú nehoduPrečo NDS zrazu vadí duplicita známok
Prečo sa ale práve v tomto období NDS snaží tak empaticky vyjsť v ústrety motoristom, keď sa doteraz duplicitným nákupom nebránila? Má to logiku, ktorá však nepoteší. V praxi to totiž znamená, že ak sa platnosť vašej ročnej alebo 365-dňovej známky končí až po 31. decembri 2024, systém vám neumožní nákup novej známky v tomto roku. Nič na tom nemení ani skutočnosť, že NDS umožňuje nákup diaľničnej známky v predstihu. Začiatok platnosti si môžete po decembrových zmenách posunúť až o 60 dní, kým predtým to bolo len 13. Problémom ale je, že aj keď si takúto známku kúpite už v decembri, napríklad s platnosťou od 1. februára 2024, neušetríte.
Čítajte viac Višňové dokončia až v roku 2026, betónujú aj na Čebrati„Platí jedno zásadné pravidlo. Ak užívateľ požaduje začiatok platnosti ešte v roku 2024 a vozidlo nemá aktuálne platnú ročnú alebo 365-dňovú známku, systém umožní uhradiť 365-dňovú známku za tohtoročnú cenu. Ak sa platnosť známky začína v roku 2025, zákazník platí ceny platné pre rok 2025,“ uviedla pre Pravdu Národná diaľničná spoločnosť. Jednoducho, NDS držiteľom platných diaľničných známok neumožní nákup nových známok za starú cenu. Týka sa to nielen všetkých držiteľov ročných diaľničných známok pre rok 2024 ale aj tých, ktorí majú 365-dňové známky končiace tesne po 31. decembri či „nešťastníkov“, ktorí si kúpili 30-dňovú mesačnú známku tento mesiac, teda v decembri. Všetci budú platiť viac.
Všetci zaplatíme viac
NDS tak potrestá množstvo motoristov len za to, že si v tomto roku kúpili ročnú diaľničnú známku alebo tých, ktorí si kúpili 365-dňovú známku začiatkom roka a ktorým by sa tiež oplatilo obetovať časť jej platnosti s tým, že ušetria nákupom novej za starú cenu. Skúsme to spočítať. V tomto roku sa len za prvé tri mesiace predalo 273 000 kusov ročných diaľničných známok. A to nehovoríme o nákupoch v decembri 2023. Hoci ročnú známku predávali až do konca júla, keď ju definitívne nahradila 365-dňová, predpokladáme, že v ďalších mesiacoch sa už motoristi rozhodovali pre tú flexibilnejšiu. No i tak „pristane“ kvôli tomu v pokladnici NDS minimálne 8 190 000 eur navyše, keďže každý z 273-tisíc motoristov zaplatí o 30 eur viac.
Čítajte viac Úsek R3 Tvrdošín - Nižná sa oneskorí. Minister vymenoval množstvo dôvodovTí, ktorí si kúpili 365-dňovú známku začiatkom roka, v januári a vo februári, mohlo byť spolu približne 210 000, keďže za prvé tri mesiace sa predalo 315 000 týchto známok, prispejú do pokladnice NDS ďalšími približne 6,3 milióna eurami. Smutné je, že od nového roka zaplatíme za diaľnice viac, hoci za to oveľa viac nedostaneme. V tomto roku otvorili diaľničiari 0 kilometrov nových diaľnic. Aj otvorenie nového úseku R4 pri Tvrdošíne bolo odložené na rok 2025. Otázkou je, či nebudú mať podobný osud ďalšie stavby. Napríklad obchvat Ružomberka, ktorý by mal patriť k 60 km nových diaľnic v budúcom roku.