Národná diaľničná spoločnosť vlani zvýšila tempo pri opravách a rekonštrukciách mostov. Za rok 2024 narástli investície do mostov o 140 percent, čo je najviac za posledných päť rokov. V podobnom tempe plánuje NDS pokračovať aj v roku 2025. „Celkovo máme v správe 874 mostov, splou v dĺžke vyše 100 kilometrov. Vďaka pravidelnej starostlivosti ani jeden nie je v havarijnom stave,“ uvádza Rastislav Droppa prevádzkový riaditeľ a podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti.
Bratislava zostala paralyzovaná, autá stáli na D1 v kolónach. Pozrite sa na večernú zápchu a hrozivú nehodu
Komplexnou opravou tento rok prešli mosty Hlohovec, most pri Trnave, Váhovce, Pustý hrad pri Zvolene, Podbanské, Podtureň a Lehota. Na ďalších 13 mostoch sa vymenili zábradlia a sanovali rímsy a na 11 sa opravila vozovka. Pozornosť sa venovala aj zlepšovaniu stavu bratislavského mostu Lanfranconi. Na moste Lanfranconi išlo predovšetkým o výmenu osvetlenia, zábradlia, ale tiež o prekrytie zrkadiel, výmenu protidotykových zábran a osvetlenia parkovacích plôch pod mostom.

Ťažiskom prác na mostoch Podbanské, Podtureň a Lehota bola najmä výmena izolačného systému, položenie spádového betónu, rekonštrukcia vozovky či ríms, osadenie nových zábradlí, zvodidiel, odvodňovačov či výmena mostných záverov. Na moste Hlohovec sa odstránil mostný zvršok, očistil sa povrch nosnej konštrukcie, položila sa nová hydroizolácia, takisto prebehla betonáž ríms, montáž nových mostných záverov a pokládka asfaltových vrstiev.
Celkovou obnovou prešiel aj 103-metrový most Trnava v križovatke R1 a D1. Počas ôsmich mesiacov sa pri zachovaní živej dopravy podarilo most rozobrať až na nosnú konštrukciu, položiť nový spádový betón, následne položiť novú izoláciu, odvodňovače, vozovku, rímsy, zvodidlá aj opraviť mostné závery a zábradlia. Najväčšie investície však poputovali tento rok do mostov Váhovce a Pustý hrad.

Na moste Pustý hrad (719 m) sa za šesť mesiacov vymenili zvodidlá, zábradlia, protidotyková ochrana nad železničnou traťou, rímsy, odvodňovače, vozovkové vrstvy a samotná izolácia mosta. Na moste Váhovce na R1 (642 m) väčšina prác prebiehala vo vnútri mosta. Počas rekonštrukcie vymenili izoláciu mostu, položili viac než 2 000 ton spádového betónu, zrealizovali rekonštrukciu vozovky, osadili nové rímsy, zábradlie, zvodidlový systém a odvodňovače. Most dostal aj nový gumokovový mostný záver.
„Minimálne raz v roku realizujeme bežné prehliadky mostov. Ide najmä o vizuálnu kontrolu, ktorou sa zisťuje, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo voľným okom rozpoznateľné poruchy,“ dodáva Droppa. Hlavné prehliadky sú už podrobnejšie a prehliadajú sa pri nich aj ťažšie prístupné miesta. Na základe výsledkov kontroly sa následne plánuje údržba a oprava jednotlivých mostných objektov, informuje na svojich stránkach NDS.