Česko a Nemecko chcú spolupracovať na rozsiahlom železničnom projekte, ktorý má radikálne zlepšiť dopravné spojenie medzi oboma krajinami. Ide o Krušnohorský tunel, plánovaný v dĺžke približne 30 kilometrov. Po dokončení bude patriť medzi najdlhšie železničné tunely v strednej Európe.

Mal by skrátiť čas jazdy medzi Prahou a Drážďanmi na menej ako hodinu. Podľa dostupných informácií by mohlo dôjsť k spusteniu prevádzky do konca štvrtej dekády tohto storočia. Presný termín bude závisieť od náročnosti geologických podmienok a úspešného financovania.
Odborníci predpokladajú, že nová infraštruktúra prispeje k výraznému presunu najmä nákladnej dopravy z ciest na koľaje, čím sa znížia emisie a zároveň sa uľaví preťaženým diaľniciam. Vlakové súpravy v novom tuneli budú môcť jazdiť rýchlosťami cez 300 km/h.
Krušnohorský tunel v číslach
Dĺžka: 30 km (12 km na českej strane, 18 km na nemeckej strane)
Hĺbka: 600 metrov pod hrebeňom Krušných hôr
Odhadované náklady, čisto projekt: 500 miliónov eur
Odhadované náklady, výstavba: 8 až 10 miliárd eur
Počet tubusov: 2, jednokoľajné
Priemer tubusu: 10 metrov
Konštrukčná rýchlosť: 300 – 350 km/h
Portály: Chabařovice (ČR), Heidenau (SRN)
Vyťažená zemina: 5 miliónov m³
Podrobný projekt a povoľovanie: 2026+
Začatie stavby: Okolo roku 2030
Dokončenie stavby: Druhá polovica 30. rokov a neskôr
Medzinárodná dohoda medzi Českou republikou a Nemeckom už bola podpísaná a ratifikovaná, čo umožnilo začať intenzívne práce na projektovej dokumentácii a na analýze možných finančných zdrojov. Dôležitú úlohu pritom zohráva aj Európska únia, ktorá cez programy zamerané na rozvoj transeurópskych dopravných sietí (TEN-T) plánuje podporiť tento projekt.
Časť nákladov by mohla byť hradená z európskych fondov, pričom sa zvažuje aj účasť súkromného sektora v rámci PPP projektov. Konečná suma však bude závisieť od viacerých faktorov, vrátane geologických a technických výziev. Krušnohorské podložie predstavuje náročnú prekážku najmä z hľadiska stabilizácie tunelových stien a ochrany podzemných vôd.
Krušnohorský tunel má potenciál stať sa jedným z najvýznamnejších dopravných uzlov v strednej Európe. Ak sa úspešne podarí dodržať vysoké technické štandardy, zrealizovať rozsiahle geologické prieskumy a naplno využiť ponúkané finančné nástroje, nový podzemný koridor by mohol výrazne zmeniť súčasný tok dopravy, a tým prispieť k posilneniu hospodárskych a spoločenských väzieb medzi Českom a Nemeckom.