Česi a Nemci chcú postaviť železničný megatunel. Bude dlhý 30 kilometrov

Ak sa tunel podarí do konca 4. dekády postaviť, stane sa jedným z najdlhších železničných tunelov v Európe.

21.01.2025 20:00
Archivnummer: DB245626 Foto:
Tunel by sa mal začať stavať po roku 2030. (il. foto)
debata (1)

Česko a Nemecko chcú spolupracovať na rozsiahlom železničnom projekte, ktorý má radikálne zlepšiť dopravné spojenie medzi oboma krajinami. Ide o Krušnohorský tunel, plánovaný v dĺžke približne 30 kilometrov. Po dokončení bude patriť medzi najdlhšie železničné tunely v strednej Európe.

Základné dáta o tuneli. Foto: Dresden-praha.eu
tunel2 Základné dáta o tuneli.

Mal by skrátiť čas jazdy medzi Prahou a Drážďanmi na menej ako hodinu. Podľa dostupných informácií by mohlo dôjsť k spusteniu prevádzky do konca štvrtej dekády tohto storočia. Presný termín bude závisieť od náročnosti geologických podmienok a úspešného financovania.

Odborníci predpokladajú, že nová infraštruktúra prispeje k výraznému presunu najmä nákladnej dopravy z ciest na koľaje, čím sa znížia emisie a zároveň sa uľaví preťaženým diaľniciam. Vlakové súpravy v novom tuneli budú môcť jazdiť rýchlosťami cez 300 km/h.

Krušnohorský tunel v číslach

Dĺžka: 30 km (12 km na českej strane, 18 km na nemeckej strane)

Hĺbka: 600 metrov pod hrebeňom Krušných hôr

Odhadované náklady, čisto projekt: 500 miliónov eur

Odhadované náklady, výstavba: 8 až 10 miliárd eur

Počet tubusov: 2, jednokoľajné

Priemer tubusu: 10 metrov

Konštrukčná rýchlosť: 300 – 350 km/h

Portály: Chabařovice (ČR), Heidenau (SRN)

Vyťažená zemina: 5 miliónov m³

Podrobný projekt a povoľovanie: 2026+

Začatie stavby: Okolo roku 2030

Dokončenie stavby: Druhá polovica 30. rokov a neskôr

Medzinárodná dohoda medzi Českou republikou a Nemeckom už bola podpísaná a ratifikovaná, čo umožnilo začať intenzívne práce na projektovej dokumentácii a na analýze možných finančných zdrojov. Dôležitú úlohu pritom zohráva aj Európska únia, ktorá cez programy zamerané na rozvoj transeurópskych dopravných sietí (TEN-T) plánuje podporiť tento projekt.

zväčšiť Česká časť Krušnohorského tunelu. Foto: Správa železnic
tunel Česká časť Krušnohorského tunelu.

Časť nákladov by mohla byť hradená z európskych fondov, pričom sa zvažuje aj účasť súkromného sektora v rámci PPP projektov. Konečná suma však bude závisieť od viacerých faktorov, vrátane geologických a technických výziev. Krušnohorské podložie predstavuje náročnú prekážku najmä z hľadiska stabilizácie tunelových stien a ochrany podzemných vôd.

Krušnohorský tunel má potenciál stať sa jedným z najvýznamnejších dopravných uzlov v strednej Európe. Ak sa úspešne podarí dodržať vysoké technické štandardy, zrealizovať rozsiahle geologické prieskumy a naplno využiť ponúkané finančné nástroje, nový podzemný koridor by mohol výrazne zmeniť súčasný tok dopravy, a tým prispieť k posilneniu hospodárskych a spoločenských väzieb medzi Českom a Nemeckom.

zväčšiť Mapa tunela Foto: Dresden-praha.eu
241028 Dresden-Praha 3D V07 CZ weiss Mapa tunela
Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #železnice #Krušnohorský tunel
Články podľa značiek