Európske krajiny majú dlhé roky ustálenú maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach. Najnižšia, len 100 km/h, je na Cypre a v Nórsku, naopak, v Nemecku neexistuje na rýchlostných cestách žiaden plošný limit, hoci odporúčaná je rýchlosť 130 km/h. Vo väčšine ostatných krajín platí „maximálka“ na diaľniciach buď 120 alebo 130 km/h. V tomto roku však dochádza k niektorým zmenám. Dokonca aj v krajinách našich susedov.
Česi, Taliani a Rakúšania majú jasno
Tak napríklad, po viac ako štyridsiatich rokoch sa českí vodiči dočkajú oficiálneho zvýšenia rýchlostného limitu. Na diaľnici D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami bude už toto leto možné jazdiť rýchlosťou 150 km/h na úseku dlhom asi 50 km. A nejde o ojedinelý pokus – plánujú sa aj ďalšie úseky, napríklad na D11 medzi Kolínom a Jaroměří alebo na D1 medzi Bělotínom a Bílovcom. Zatiaľ teda len tam, kde je to bezpečné.

Na zvýšenie rýchlostných limitov sa pripravuje aj Rakúsko. Má ísť o limit 150 km/h. Hoci detaily ešte nie sú definitívne, budúca koalícia FPÖ a ÖVP už v tejto veci dospela k dohode. Otázkou zostáva, či sa zmena bude týkať len vybraných úsekov, alebo celej diaľničnej siete. Zvýšeniu rýchlostného limitu je otvorené aj Taliansko. Uvažuje sa o zvýšení povolenej rýchlosti na 150 km/h, ale len na úsekoch s troma jazdnými pruhmi. Prvé by mali byť otvorené už tento rok.
Holanďania neuspeli
Zaujímavý je vývoj v Holandsku. To totiž v roku 2020 drasticky znížilo rýchlostný limit na diaľniciach na 100 km/h počas dňa, a to v rámci snahy o zníženie emisií. Keďže však tento krok nepriniesol očakávané výsledky v znížení emisií ani v poklese dopravných nehôd, krajina sa vracia k pôvodným 130 km/h, zatiaľ ale len na vybraných úsekoch. V budúcnosti by sa vyššia rýchlosť mala rozšíriť na celú sieť.

Špeciálnym prípadom je Španielsko, kde môžu testovacie autá automobilových výrobcov, označené symbolom V12 (nie, nejde o počet valcov), jazdiť na diaľniciach rýchlosťou 150 km/h. Bežní motoristi však musia naďalej dodržiavať limit 120 km/h. No a Nemecko, bez plošného limitu, ide proti prúdu. Zvažuje, že neobmedzenú rýchlosť nahradí limitom 130 km/h alebo dokonca 120 km/h, čo presadzujú hlavne zelení a ľavicové strany.
Experimentovalo sa aj na Slovensku
Na Slovensku sa v roku 2019 uskutočnil pilotný projekt zameraný na zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici D1 v úseku Poprad, východ – Behárovce. Od 1. októbra 2019 bola na tomto úseku dočasne zvýšená rýchlosť zo 130 km/h na 140 km/h. Cieľom bolo otestovať vplyv vyššej rýchlosti na bezpečnosť a plynulosť dopravy. Po mesačnom testovacom období však boli dopravné značky s novým limitom odstránené a projekt bol ukončený.

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo nepredĺžiť ani nerozšíriť tento experiment na ďalšie úseky diaľnic, pričom ako dôvody uviedlo obavy o bezpečnosť a ekologické aspekty. Odvtedy sa na Slovensku neuskutočnili žiadne ďalšie oficiálne testy zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti nad 130 km/h. V roku 2024 však minister vnútra Matúš Šutaj Eštok vyjadril záujem o opätovné zváženie zvýšenia rýchlostného limitu na vybraných úsekoch diaľnic, inšpirovaný podobnými krokmi v Českej republike. K realizácii týchto plánov ale zatiaľ nedošlo.