Automobilka Cupra, patriaca do európskeho automobilového koncernu Volkswagen, má vážne problémy pri dovoze modelu Tavascan, ktorý sa vyrába v čínskom závode v provincii An-chuej. EÚ totiž v októbri uvalila dodatočné clá na elektromobily vyrobené v Číne, čo znamená, že Cupra teraz platí k pôvodnému clu vo výške 10 % dodatočné clo vo výške 20,7 %.
Cena Tavascanu sa tak šplhá do výšky, pri ktorej prestáva byť konkurencieschopný. Oficiálne začína na hranici 50-tisíc eur a šplhá sa až cez 60-tisíc. Automobilka naň v súčasnosti poskytuje pomerne veľké niekoľkotisícové zľavy v snahe zachrániť ho, no tie idú na úkor jej marže, resp. pri predaji môže byť dokonca stratová, čo je dlhodobo neudržateľné.

Podľa šéfa spoločnosti Waynea Griffithsa dodatočné clo spôsobilo, že automobilka v minulom roku nesplnila svoje finančné ciele a v roku 2025 jej dodatočné náklady môžu dosiahnuť stovky miliónov eur. „Nemáme veľa času. K riešeniu musíme dospieť v prvom štvrťroku,“ uviedol Griffiths v rozhovore pre agentúru Reuters. Ak EÚ do konca marca nezníži clo na elektromobily vyrábané v Číne, bude spoločnosť nútená znížiť výrobu Tavascanu, dokonca hrozí, že ju úplne zastaví a prepustí približne 1500 zamestnancov. A to je len začiatok.
Koncern Volkswagen o situácii vedie intenzívne rozhovory s predstaviteľmi EÚ, pre Cupru je totiž Tavascan jedným z kľúčových modelov. O vážnosti problému svedčí aj fakt, že do hľadania jeho riešenia sa zapojil aj španielsky premiér Pedro Sánchez. Ten oslovil šéfku Európskej komisie Ursulu von der Leyen.

Griffiths odmietol podrobnejšie komentovať, akú výšku cla by si automobilka mohla dovoliť, ale zdôraznil, že ide o potrebu priblížiť sa k pôvodným 10 %. Ak bude Cupra nútená zo svojej ponuky vyradiť stratový model, znamenalo by to aj ďalšie komplikácie – bez neho by španielska automobilka čelila problému, ako znížiť priemerné emisie svojej flotily tak, aby splnila prísne environmentálne ciele EÚ. A pri ich nesplnení jej hrozia ďalšie mnohomiliónové sankcie.